Privatleasing och elbilsförsäljning har gått hand i hand, och det var en bra ekonomisk affär. Nu skjuter priserna i höjden, och privatleasingen går rakt ned i botten.
Privatleasing har gått från billigt till svindyrt
Mest läst i kategorin
Privatleasing av elbilar gjorde så att elbilsförsäljningen drog om försäljningen av fossildrivna bilar i vårar, något som Dagens PS rapporterade om.
Nu är läget ett helt annat, och marknaden för privatleasning är mer eller mindre död.
Svindyr privatleasing
Höga bränslepriser, högre räntor och borttagen klimatbonus har fått priserna att skjuta i höjden skriver Dagens Nyheter.
Dagens PS rapporterade i november om hur den borttagna klimatbonusen påverkar leasingpriset, bland annat stiger kostnaden för Volkswagen ID4, den mest sålda elbilen i Sverige, från 6 315 kronor i månaden till 8 259 kronor i månaden.
Senaste nytt
Klimatbonusen påverkar mest
“Dels har bilpriserna stigit som en följd av ökade råvaru- och energikostnader”, säger Marcus Thomasfolk, informationschef på Volkswagen enligt DN. “Det är i sin tur beroende av den oroliga omvärlden med både kriget i Ukraina och eftersläpningar av pandemin.”
Thomasfolk säger också att de höjda räntenivåerna påverkar marknaden för privatleasing, men att den största orsaken till de höjda priserna är regeringens beslut att ta bort klimatbonusen.
Höga begagnat-priser
Företagen som leasar ut bilar tar dels betalt för räntekostnaden, dels för bilens värdeminskning. Ovanpå det lägger man kostnad för tillägg som till exempel service.
När klimatbonusen för elbilar är borta ökar värdeminskningen, och priset för elbilen går upp med 50 000-70 000 kronor.
I dag kan leasingbolagen tjäna stora pengar på de höga andrahandsvärdena på elbilar. Frågan är om det högre restvärdet betyder lägre leasingpriser.
Avbetalning eller leasing?
I ett läge med konjunkturnedgång får folk mindre pengar att röra sig med, och frågan är om man hellre köper bil på avbetalning än privatleasar sin bil.
“Det är lite för tidigt att svara på ännu”, säger Marcus Thomasfolk till DN. “Vi skulle behöva mer tid för att utvärdera detta, men klart är ju att privatleasing till följd av framför allt borttagen bonus har ökat rätt mycket i kostnad.”
“Det kan komma att bli så att fler kunder då väljer andra finansieringsalternativ.”
Läs även: Så mycket kostar elektriska MG4 att privatleasa
Läs även: “Köper man bil för 700 000 får man betala själv”
Journalist på Dagens PS med lång erfarenhet från olika medier.
Journalist på Dagens PS med lång erfarenhet från olika medier.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.