Sverige behöver fler laddbara bilar. Ändå fortsätter samhället att satsa på publik laddning.
Privat laddning – nyckeln till elbilens stora genombrott?
![Privat laddning – nyckeln till elbilens stora genombrott?](/_next/image/?url=https%3A%2F%2Fdagensps.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com%2Fuploads%2F2025%2F02%2Fsdl33TWm63b6X8.jpg&w=1200&q=75)
![Matilda Habbe](/_next/image/?url=https%3A%2F%2Fdagensps.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com%2Fuploads%2F2024%2F03%2Fmatilda-300x191.jpeg&w=1200&q=75)
Mest läst i kategorin
![](/_next/image/?url=https%3A%2F%2Fdagensps.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com%2Fuploads%2F2024%2F10%2FCompricer.png&w=1200&q=75)
Sverige har som mål att minska utsläppen i transportsektorn med 70 procent till år 2030. För att nå dit krävs en miljon laddbara bilar, skriver Vattenfall.
Ändå visar en analys från i fjol att allt färre svenskar köper elbil. Det rapporterade Miljö & Utveckling.
Nu visar en ny studie från VTI att privat laddning är den enskilt viktigaste faktorn för att få fler att köpa elbil. I samma veva väljer samhället att lägga ett allt större fokus på den publika laddinfrastrukturen.
Vill du läsa mer? Prenumerera på vårt nyhetsbrev.
Privat laddning viktigt
Forskarna har undersökt hur laddningsmöjligheter påverkar benägenheten att köpa en elbil eller laddhybrid.
Slutsatsen är tydlig: vill vi ha fler elbilar på vägarna måste fler få möjlighet att ladda hemma.
Forskningsresultatet visar att boende i bostadsrättsföreningar som fått bidrag för att installera laddstolpar är nästan lika benägna att köpa elbil som de som bor i villa.
För de som saknar privat laddning ser det däremot betydligt mörkare ut.
Missa inte: Batterimyten spricker: Elbilar är framtidens långkörare. Dagens PS
Senaste nytt
Offentliga laddstolpar spelar mindre roll
Samhället satsar just nu stort på att bygga ut den publika laddinfrastrukturen, särskilt på EU-nivå. Tanken är att det ska snabba på elektrifieringen och minska utsläppen.
Men enligt studien påverkar publika laddningsmöjligheter elbilsköpen i betydligt mindre utsträckning än privat laddning.
Om antalet publika laddare i ett område ökar med tio procent, ökar elbilsförsäljningen i samma område med mindre än en procent.
Så varför läggs det fortfarande stora resurser på offentliga laddstationer? Enligt forskarna är det dags att ompröva strategin.
Billigare och bättre?
Priset är en av de största anledningarna till att privat laddning spelar en så stor roll.
Enligt forskarna kan publik laddning vara tre till fyra gånger dyrare än att ladda hemma.
Dessutom innebär en privat laddstolpe att bilägaren alltid har tillgång till laddning när den behövs.
“Publik laddning kan kosta tre eller fyra gånger så mycket som privat. Då är det inte konstigt att vi ser så stora skillnader mellan de olika typerna av laddning”, säger Ida Kristoffersson och Roger Pyddoke, två av forskarna bakom studien, i ett pressmeddelande.
Satsa på laddning vid flerbostadshus
Utifrån studien menar forskarna att det är mer effektivt att satsa på privat laddning vid hemmet, särskilt vid flerbostadshus, än att bygga fler offentliga laddstationer.
“Andra faktorer som inkomst, som också påverkar köp av elbil, går antingen inte att påverka alls eller tar lång tid. Men typ av laddning och var vi bygger den kan samhället relativt snabbt påverka”, avslutar Kristoffersson och Pyddoke.
Läs också: Begagnade elbilar rasar i pris – VW ID.4 billigare än någonsin. Dagens PS
![Matilda Habbe](/_next/image/?url=https%3A%2F%2Fdagensps.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com%2Fuploads%2F2024%2F03%2Fmatilda-300x191.jpeg&w=1200&q=75)
Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.
![Matilda Habbe](/_next/image/?url=https%3A%2F%2Fdagensps.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com%2Fuploads%2F2024%2F03%2Fmatilda-300x191.jpeg&w=1200&q=75)
Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.
![](/_next/image/?url=https%3A%2F%2Fdagensps.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com%2Fuploads%2F2024%2F10%2FCompricer.png&w=1200&q=75)
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.