Dagens PS

Prislappen som får elbilsmarknaden att tappa hakan

Citroën ë-C3
Säg hej till nya Citroën ë-C3. (Foto: Citroën)
Jennie Nysted
Jennie Nysted
Uppdaterad: 22 okt. 2023Publicerad: 18 okt. 2023

Många är de som vill vara herre på täppan när en hel bransch ska elektrifieras. Är priskriget dessutom ett faktum är goda råd ofta dyra. Här kommer elbilen som just nu är billigast på marknaden.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Bilägande kommer med kostnader, såväl som moraliska betänkligheter. I synnerhet för dig som vill ta bilen in i framtiden och övergå till elbil.

En dyrköpt historia, som knappast hjälpts upp av den senaste tidens priskrig. Än mindre den globala ekonomin, där kriserna just nu avlöser varandra med räntehöjningar i sina spår.

Citroën ë-C3 är först ut med en så kallad “Head Up-Display”, som visar upp förarinformation ovanför instrumentpanelen, utan att det som redan syns på skärmen dupliceras. (Foto: Citroën)

Nya Citroën ë-C3

Behovet av prisvärda elbilar är således skriande.

En brist som Citroën tagit fasta på, när de nu lanserar nya Citroën ë-C3.

En europeiskt designad B-segmentsmodell och den fjärde generationen C3, som ska göra det elektriska bil-livet både komfortabelt, enkelt och billigt.

Missa inte: Drycken som ska lyfta Teslas Cybertruck

Den nya modellen är både högre, längre och bredare än sin föregångare, vilket gör gott för såväl medpassagerare som bagageutrymme.(Foto: Citroën)
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Citroëns progressiva fjädring

För dig som förare innebär det bland annat att modellen utrustats med Citroëns progressiva hydrauliska fjädring, enligt Citroën Advanced Comfort®-konceptet, som enkelt förklarat arbetar i två steg, vilket gör det lättare att ta sig an både gropar och gupp, enligt bilmärket.

Som tillägg till det är modellen både högre, längre och bredare än sin föregångare, vilket gör gott för såväl medpassagerare som bagageutrymme.

Nedtonad komfort

Tittar vi på interiören bjuder även den på modern och nedtonad komfort i termer av funktioner och utrustning. Det innebär i det här fallet en instrumentpanel av det mer subtila och lättbegripliga slaget.

Modellen är även först ut med en ny så kallad “Head Up-Display”, som visar upp förarinformation ovanför instrumentpanelen, utan att det som redan syns på skärmen dupliceras.

Och motorn?

En elmotor med 83 kW, 113 hk, och ett batteri med 44 kWh som erbjuder upp till 320 km elektrisk körning, vilket möjliggör en en topphastighet på 135 km/h.

Modest prissättning

ANNONS

Så till det viktigaste. Prislappen som startar på 23 300 euro, motsvarande omkring 269 000 kronor.

En prissättning som får det mesta på marknaden att blekna och gör Citroën ë-C3 till vad som kan vara den billigaste elbilen just nu.

Ryktet säger även att en ännu billigare version kan vara på gång. Håll i hatten.

Sugen på en provtur? Läs mer om nya Citroën ë-C3 här!

ANNONS

Relaterad läsning:

Försäljningen av elbilar faller – då händer det här

ANNONS

Regn slog ut Tesla – ska betala 232 000

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Jennie Nysted
Jennie Nysted

Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.

Jennie Nysted
Jennie Nysted

Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS