Har du planerat att satsa dina pengar i elbilsaktier? Glöm det. Storhetstiden är över. En biljon dollar har försvunnit i börsvärde sedan 2021.
Priset för elbilsbubblan: 1 biljon dollar
Mest läst i kategorin
År 2021 var det högkonjunktur i elbilsvärlden. Den gröna omställningen på världens gator skulle ske snyggt och elegant med hjälp av en elektrifierad bilpark.
Hjulen gick som smort och elbilsaktierna sålde som Kreugeraktier året innan kraschen 1932.
En vändpunkt
Sedan hände något.
Efterfrågan på elbilarna började avta. Världens early adopters hade köpt sina bilar, och nu skulle vanligt folk övertygas om att deras nästa bil inte skulle drivas av diesel eller bensin.
Det gick sådär.
Sedan dess har framtidstron i elbilsbranschen stannat av och till och med börjat ersättas med ett visst mått av tvivel.
Tempot på nybilsförsäljningen har mattats, och frågan om den gröna omställningen helt kan ske med bara eldrivna fordon, har aktualiserats gång på gång.
Med en enorm framtidstro i ryggen, pumpades det in enorma mängder pengar i branschen under 2021 och 2022. Pengar som nu med fallande kurser, till stor del får anses förlorade.
Tempot på aktiemarknaden har också mattats av rejält, vilket nu har gjort rejäla avtryck på marknaden. Enligt en rapport från Handelsblatt är det ett historiskt ekonomiskt tapp vi nu kan se.
Tesla största raset
Det samlade börsvärdet för de tio största amerikanska elbilstillverkarna har sedan toppåret 2021 sjunkit med nära nog en biljard dollar.
Från toppnoteringen på drygt 1,5 biljoner dollar till dagens samlade värde på mindre än 600 miljarder dollar.
Största tappet står självklart Tesla för, som sedan 2021 tappat 60 procent av sitt börsvärde.
Adderas sedan motsvarande värden för vad den kinesiska bilindustrin med BYD, Nio och Xpeng i spetsen har tappat, når summan astronomiska nivåer.
Efterfrågan är boven
Den främsta orsaken till tappet anses vara den sjunkande efterfrågan på nya elbilar. Men även kraven på elbilarna har ökat från konsumenterna, vilket har gjort bilarna dyrare att tillverka.
Frågan är nu om elbilsaktierna någonsin kommer kunna återhämta sig till rekordnivåerna 2021? Eller kommer den nivå som aktiekurserna nu ligger på, vara framtidens normala.
Det återstår att se.
Läs också om vad Stellantis vd tror om elbilens framtid. Dagens PS.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Dagens PS är en del av RLVNC (Relevance Communication Nordic AB) – Noterat på Nordic SME sedan 2017. RLVNC är ett svenskt newstech-bolag som, med hjälp av en datadriven teknikplattform, erbjuder kostnadsfria och kvalitativa nyheter, främst inom ekonomi, näringsliv och börs.