Wiesmann, den lilla tyska superbilstillverkaren, har planerat på att återuppstå från de döda. Men inte hur som helst, utan med en elektrisk cab för fyra miljoner kronor.
Premiär: Elektrisk cab för fyra miljoner


Mest läst i kategorin
Wiesmann började sitt liv med att tillverka lätta sportbilar med retroinspirerad design och med BMW-motorer under huven.
Nya ägare och sex års väntan har lett till en helt ny modell som behåller det klassiska designspråket men som numera har en modernare drivning under huven.

Wiesmann kombinerar retrodesign med modern driving. (Foto: Wiesmann)
Wiesmann Project Thunderball Electric Roadster
Modellen i fråga, Wiesmann Project Thunderball, stoltserar med 912 hästkrafter och 1096 newtonmeter, som går ner i backen via alla fyra hjulen.
Det innebär att sprinten upp till 100 avverkas på 2,9 sekunder.
Bilen väger 1 700 kilogram vilket i elbilskretsar är bestämt lågt, men fortfarande en bra bit över ursprungsmodellerna.
Det är världens första elektriska cab (enligt Wiesmann) vilket står i kontrast till det faktum att stora etablerade biltillverkare slopar just taklösa modeller i takt med elektrifieringens intåg, något vi tidigare har rapporterat om.
Tyskarna verkar emellertid ha glömt bort elektriska Fiat 500 Cabriolet.

Den nya elektriska cabrioleten erbjuder oändligt med huvudutrymme. (Foto: Wiesmann)

Interiören bjuder på en bestämt premiumorienterad upplevelse. (Foto: Wiesmann)
Senaste nytt
Begränsad upplaga av en elektrisk cab
Det går nu att reservera sitt alldeles egna exemplar av den nya elektriska cabben då Wiesmann precis gick ut med att de börjat ta emot reservationer.
Priserna börjar på prick 300 000 euro vilket i Sverige, inklusive moms, landar på ungefär 4,1 miljoner kronor.
Det är startpriset för den nya modellen, ett pris som troligtvis kan stiga hur högt som helst.
Wiesmann beskriver sig själva som det enda självständiga europeiska sportbilsföretaget idag och anspelar mycket på både sitt arv och vad som komma skall.
Tillverkningen är begränsad till 1 000 enheter globalt och enligt tyskarna har intresset hittills varit stort.

Wiesmann Project Thunderball går nu att reservera. (Foto: Wiesmann)

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Specialiserade på allt inom bilbelysning och styling, med ett särskilt fokus på diodtuning. Allt från högkvalitativa dekaler, LED-lister, positionsljus, blixtljus, och ett omfattande utbud av bilbelysning.