Porsche har länge tillverkat laddhybrider, och därefter gjort succé med elbilen Taycan. Ännu är dock långt ifrån alla modeller elektrifierade. Det ska det bli ändring på.
Porsche: Här är de nya modeller som elektrifieras
Mest läst i kategorin
I en intervju med den brittiska motortidningen Car kommenterar Porsches VD Oliver Blume året som har gått, inte minst den framgångsrika börsnoteringen, och uttalar sig om märkets framtid.
Han avslöjar hur man ser på företagets satsning på alternativa bränslen och berättar om planerna på att öka elektrifieringsgraden av modellutbudet innan decenniets slut.
En Porsche av varje slag i alla segment
Den övergripande filosofin är att man vill erbjuda ett helt eldrivet alternativ och en hybrid i varje segment där man är aktiv, utöver bilar med vanliga förbränningsmotorer.
Det handlar alltså om suvar, sportbilar, och sedaner – den sistnämnda inklusive halvkombivarianter.
I och med Panamera och Taycan är målet redan uppnått för sedanerna och halvkombibilarnas del. På suvsidan saknas en ren elbil, vilket kommer att komma i form av Porsche Macan.
Det är på sportbilsfronten det kommer att hända mest. Som ren elbil kommer man så småningom att erbjuda en helt elektrisk 718, medan hybridjobbet går till ikonen 911.
Ska Porsche 911 hybrid konkurrera med Ferrari?
Porsche 911 lovas bli en väldigt sportig hybrid, vilket kan tolkas som att fokus ligger mindre på minskade utsläpp vid vardagsbruk och mer på att öka prestanda vid aktiv körning.
Med ett sådant angreppssätt minskar behovet av ett stort batteri, vilket i sin tur är bra för att begränsa vikten så mycket som möjligt.
Nuvarande Porsche 911 har för övrigt ganska dåligt med utrymmen där man skulle kunna sätta ett större batteri.
Det är förstås inte säkert att hybriden kommer med nuvarande generations 911, men det är inte otroligt med tanke på att en facelift är nära förestående.
Ett annat skäl är att det finns en uppenbar möjlighet att ge sig på Ferrari, som numera erbjuder en V6-bestyckad laddhybrid i form av Ferrari 296.
Förbränningsmotorn har många år kvar
Ett annat skäl till att 911 hybrid borde komma tämligen snart är att hybrider generellt ses som ett slags mellansteg på vägen mot fullständig elektrifiering av alla bilar världen över.
Så ser man förvisso inte nödvändigtvis saken från Porsches håll, där man som sagt satsar på syntetiska bränslen. Frågan om hur Blume ser på den satsningen besvarar han med att man både vill tillgodose behoven hos existerande bilar från Porsche och hos fordon i övrigt.
Det inkluderar förstås det relativa fåtalet förbränningsmotorbilar som Porsche avser att producera även framgent.
Utöver det faktum att 70 procent av alla Porschar som någonsin byggts fortfarande rullar finns en bra bit över en miljard andra bilar vars bränsletörst måste släckas med förnybara medel om deras inverkan på miljön ska kunna begränsas.
Redaktör på Högsta Växeln.
Redaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.