BILTEST: Porsche Panamera 4 E-Hybrid Sport Turismo
Laddhybrider har blivit det ”hetaste” på marknaden oavsett vilken typ av bil det handlar om. Porsche var tidigt ute med Panamera och motoralternativet blev en succé för modellen.
Wow - exklusiv hybridkombi med prestanda
Mest läst i kategorin
Tiden går fort när man har roligt, heter det. Det känns inte som hela 10 år sedan Porsches stora ”lyxsedan” med laddhybrid såg dagens ljus och inte heller att det är 3 år sedan den betydligt snyggare andra generationen lanserades. I samband med den nya generationen så lanserades också Sport Turismo vilket skulle visa sig vara ett genidrag.
Men låt oss gå tillbaka till 2010 då Porsche lanserade den första laddhybriden som hämtat sin teknik från Audi. Det var säkert många Porsche-älskare som ställde sig frågande om detta verkligen var nödvändigt, men precis som med introduktionen av diesel i Cayenne 2009 så följde Porsche utvecklingen ytterst noggrant. Det gällde att bredda programmet för att nå nya målgrupper och inte bara luta sig tillbaka på den rena sportbilstraditionen.
Att tekniken kom från Audi var även det ett smart drag eftersom Audi hade arbetat med tekniken under en längre tid. Fundamentet var en turbomatad 3.0 liters V6 på 328 hk till vilken man adderade en relativt liten elmotor på 46 hk. Fokus låg då inte så mycket på miljö utan mer på att öka prestandan och minska förbrukningen, samtidigt som den blev Porsches mest miljövänliga bil med ett CO2-utsläpp på 193 g/km. En siffra som dagens modell vida understiger.
I samband med att den andra generationen presenterades 2017 så lanserades ”kombivarianten” Porsche Panamera 4 E-Hybrid Sport Turismo, som med sin mer praktiska bakdel kunde lasta 50 liter mer än sedanmodellen. Personligen tycker jag att Sport Turismo är snyggare och den uppfattningen delas tydligen av de flesta köparna av Panamera idag. Prisskillnaden på ca. 30.000 kr mer för Sport Turismo har i sammanhanget en mindre roll när bilen ändå kostar en bit över 1,2 miljoner.
Även tekniken hade förnyats och under huven huserade nu en 2.9 liters V6 med dubbelturbo på 330 hk och en elmotor på 136 hk som tillsammans gav bilen 462 hk och 700 Nm vridmoment. Det räckte för att skicka iväg den nästan 2,5 ton tunga projektilen 0-100 km/h på snabba 4,6 sekunder och leverera en toppfart på 275 km/h samtidigt som CO2-utsläppet då mättes till låga 56 g/km enligt den gamla NEDC-mätmetoden. Räckvidden på ren el uppgavs då till 50 km. Prestanda och miljö i en effektiv kombination alltså.
Nu, tre år senare firar laddhybriden 10 år och Porsche har därför tagit fram en jubileumsmodell med lite extra utrustning som t.ex. 21” SportDesign fälgar i sidenglans, lane keep- och change assist, panoramaglastak, LED-Matrix ljus, BOSE ljudsystem, soft-close dörrar och komfortstolar med 14 olika inställningar. Motorn och prestandan är densamma men CO2-utsläppet mäts numera enligt den nya WLTP metoden och hamnar då på 79 g/km och räckvidden på ren el enligt samma mätmetod är nu angiven till 39 km. Jag mätte upp 36-41 km/h vid tre tillfällen.
Snygg och praktisk
Exteriört är Panamera 4 E-Hybrid Sport Turismo en av de snyggaste bilarna i segmentet, med sköna linjer oavsett vilken vinkel man ser den ifrån. Nu är ju utseendet en personlig uppfattning och jag vet att många föredrar sedan-varianten, men den praktiska aspekten i kombination med designen tilltalar mig mer. De fyra avgasrören, den snygga LED-rampen bak och den coola utfällbara spoilern på taket, bidrar till det läckra intrycket.
Interiört känner man igen mycket från Taycan som jag testade i våras. Skillnaden är framförallt instrumentklustret som kombinerar analoga- och digitala displayer på ett snyggt Porsche-traditionellt sätt. Även kontrollerna på mittkonsolen är annorlunda. Här hittar vi bl.a. värme- och ventilations-kontrollerna i touchform. Snyggt och betydligt renare än den ”knapphysteri” som vi hittade i föregångaren och numera i Macan.
Ratten och instrumentpanelen är i princip desamma som Taycan, likaså infotainmentskärmen med skillnaden för innehållet. Framstolarna är oerhört komfortabla och de många möjligheterna (14) att ställa in dem, borgar för att de flesta får en optimal position. Baksätet i testbilen var avsedd för två passagerare på grund av mittkonsolen. Det är bekvämt för passagerare av normalstorlek men inte särskilt rymligt för någon av min storlek.
Bagageutrymmet sväljer 425 liter med baksätet uppfällt och 1.295 liter med det nedfällt (40/20/40). Tyvärr har Porsche samma opraktiska lösning för att förvara laddkablarna som Audi. Istället för att hitta ett ställe att gömma undan dem så ligger de i en speciell väska som storleksmässigt motsvarar en mindre kabinväska. Det innebär om man vill ladda bilen under en längre resa så får man räkna bort minst 25 liter lastutrymme från början. Inte smart!
Fantastiska köregenskaper
Att köra Panamera 4 E-Hybrid Sport Turismo är en sublim upplevelse där de sportiga egenskaperna tack vare Porsche Stability Management (PSM) och att även bakhjulen styr med en aning i kurvorna, ger den stora bilen riktiga Porsche egenskaper.
På ratten sitter ett litet vred där man kan ställa in fyra olika körprogram som ändrar bilens egenskaper. Personligen föredrog jag hybridläget även om Sport+ läget med snabbare nedväxlingar och skönare ljud lockade. I hybridläget är den makalöst tyst och bekväm vid långkörning, mycket också tack vare luftfjädringen (tillval). Jag njöt varje kilometer jag körde den och det är få bilar som gett mig ett sådant välbehag.
Sammanfattning
När Porsche ”sätter tänderna i något” så blir det ingen halvmesyr. Panamera 4 E-Hybrid Sport Turismo är ytterligare ett exempel på hur noggrann den tyska biltillverkaren är. För den som inte alltid behöver en ”laståsna” och älskar komfort i kombination med ypperliga vägegenskaper, är det få bilar i klassen som kan mäta sig med denna modell.
Den enda naturliga konkurrenten hittar vi Audi RS6, men det är ingen miljöbil och det betyder en hel del när det kommer till skatter. Skulle jag välja Panamera före RS6? Ärligt talat så kan jag inte svara på den frågan. Båda erbjuder makalös känsla på varsitt sätt.
Teknisk specifikation och pris
Motor: 2.9 liters V6 med dubbelturbo på 330 hk och 450 Nm vridmoment
Elmotor: 136 hk och 400 Nm vridmoment
Systemeffekt: Sammanlagt 462 hk och 700 Nm vridmoment
Batteri: 14,0 kWh litiumjon placerad under bagagerumsgolvet
Växellåda: 8-stegad PDK dubbelkopplingslåda
Drivning: Fyrhjulsdrift
Prestanda: 0-100 km/h på 4,6 sekunder och toppfarten är 275 km/h
Laddtid: 16A / 10A / 6A – 3,0 tim / 4,0 tim / 8,0 tim
Bl. förbrukning enl. WLTP: 3,5 l/100 km i hybridläge (uppmätt bensin 9,2 l/100 km)
Bl. elförbrukning enl. WLTP: 21,8 kWh/100 km
CO2-utsläpp enl. WLTP: 79 g/km
Bagageutrymme: 425-1.295 liter
Vikt: 2.407 kg
Dragvikt: 750 kg med B-körkort (1.440 kg med utökad behörighet)
Pris från: 1.255.000 kr (sedan modellen 1.225.000 kr)
Miljöbonus: 0 kr
Årskatt år 1-3: 360 kr
Läs mer om Porsche Panamera 4 Hybrid här.
Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.
Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.