Porsche Taycan, den tyska sportbilstillverkarens stolthet och första elbil, var en riktig succé när den lanserades 2019.
Porsches elbilsdrömmar bromsas av Taycan-problem
Mest läst i kategorin
Med en prislapp från cirka 800 000 kronor och prestanda i absolut toppklass lockade den både nya och gamla kunder till det prestigefyllda märket skriver Bloomberg.
Men nu har den tidigare framgångssagan börjat knaka i fogarna. Försäljningen har rasat och Porsches aktie har tappat nästan 50 procent av sitt värde sedan förra årets toppnotering.
Utmaningar på flera fronter
Vad är det då som ligger bakom denna oroväckande nedgång?
För det första har den kinesiska marknaden, en viktig motor för många biltillverkare, börjat svalna. Kinesiska köpare, som tidigare varit ivriga elbilskonsumenter, håller nu hårdare i plånboken.
Dessutom har den globala elbilsförsäljningen inte ökat i den takt som många experter förutspådde.
Lägg därtill en potentiell handelskonflikt mellan USA och Kina, med hotande tullar och handelshinder, och bilden av en osäker framtid klarnar ytterligare.
Kvalitetsproblem och prislappen skrämmer
Taycans försäljningsras kan delvis förklaras av ett strategiskt beslut från Porsche att uppgradera modellen.
Den nya versionen har förbättrad acceleration, räckvidd och laddningshastighet. Allt för att locka köpare, kan man tycka. Men den nya versionen är betydligt dyrare än sin föregångare, vilket kan avskräcka potentiella kunder. Vem vill betala mer för en bil som redan kostar skjortan?
Läs också: Porsche expanderar Taycan-utbudet med tre nya versioner. Dagens PS
Som om det inte vore nog har Taycan drabbats av en rad kvalitetsproblem. Krånglande värmesystem, potentiellt felaktiga bromsslangar och kortslutande batterimoduler har rapporterats. Detta har lett till återkallelser och, ännu värre, ett minskad kundförtroende.
Porsche, som länge varit synonymt med kvalitet och pålitlighet, har fått sig en törn.
Elbils-suven Macan i farozonen?
Porsches andra elbil, suven Macan, har också stött på patrull.
Efter långa förseningar i utvecklingen lanserades modellen äntligen i september i år. Men glädjen blev kortvarig. Macan kostar nämligen betydligt mer än sin bensindrivna motsvarighet. Inte direkt ett lockbete för prismedvetna kunder.
På grund av stränga cybersäkerhetsregler har Porsche dessutom valt att inte erbjuda en bensinversion av Macan i EU.
Detta begränsar kundernas valmöjligheter och kan visa sig vara ett kostsamt misstag. Många bilköpare är ännu inte redo att helt överge förbränningsmotorn, och Porsche riskerar att tappa marknadsandelar till konkurrenter som erbjuder både elbilar och bensinbilar.
Porsches väg framåt
Porsche står onekligen inför en rad utmaningar. Företagets vd, Oliver Blume, som även är vd för Volkswagen AG, har erkänt behovet av en mer flexibel strategi för elektrifiering och kostnadsbesparingar.
Men analytiker menar att en fullständig omstart av strategin, tydligt kommunicerad till marknaden, skulle vara nödvändig. Porsche behöver återfå kundernas förtroende och visa att de kan navigera i en föränderlig och allt mer konkurrensutsatt marknad. Framtiden för den tyska sportbilstillverkaren hänger på en skör tråd.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.