Dagens PS

Porsches elbilsdrömmar bromsas av Taycan-problem

Porsche fajtas, som många andra, i en ekonomi och värld där elbilsförsäljningen rasar. (Foto: Porsche)
Porsche fajtas, som många andra, i en ekonomi och värld där elbilsförsäljningen rasar. (Foto: Porsche)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 15 nov. 2024Publicerad: 15 nov. 2024

Porsche Taycan, den tyska sportbilstillverkarens stolthet och första elbil, var en riktig succé när den lanserades 2019.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Med en prislapp från cirka 800 000 kronor och prestanda i absolut toppklass lockade den både nya och gamla kunder till det prestigefyllda märket skriver Bloomberg.

Men nu har den tidigare framgångssagan börjat knaka i fogarna. Försäljningen har rasat och Porsches aktie har tappat nästan 50 procent av sitt värde sedan förra årets toppnotering.

Utmaningar på flera fronter

Vad är det då som ligger bakom denna oroväckande nedgång?

För det första har den kinesiska marknaden, en viktig motor för många biltillverkare, börjat svalna. Kinesiska köpare, som tidigare varit ivriga elbilskonsumenter, håller nu hårdare i plånboken.

Dessutom har den globala elbilsförsäljningen inte ökat i den takt som många experter förutspådde.

Lägg därtill en potentiell handelskonflikt mellan USA och Kina, med hotande tullar och handelshinder, och bilden av en osäker framtid klarnar ytterligare.

ANNONS

Senaste nytt

Kvalitetsproblem och prislappen skrämmer

Taycans försäljningsras kan delvis förklaras av ett strategiskt beslut från Porsche att uppgradera modellen.

ANNONS

Den nya versionen har förbättrad acceleration, räckvidd och laddningshastighet. Allt för att locka köpare, kan man tycka. Men den nya versionen är betydligt dyrare än sin föregångare, vilket kan avskräcka potentiella kunder. Vem vill betala mer för en bil som redan kostar skjortan?

Läs också: Porsche expanderar Taycan-utbudet med tre nya versioner. Dagens PS

Som om det inte vore nog har Taycan drabbats av en rad kvalitetsproblem. Krånglande värmesystem, potentiellt felaktiga bromsslangar och kortslutande batterimoduler har rapporterats. Detta har lett till återkallelser och, ännu värre, ett minskad kundförtroende.

Porsche, som länge varit synonymt med kvalitet och pålitlighet, har fått sig en törn.

Elbils-suven Macan i farozonen?

Porsches andra elbil, suven Macan, har också stött på patrull.

Efter långa förseningar i utvecklingen lanserades modellen äntligen i september i år. Men glädjen blev kortvarig. Macan kostar nämligen betydligt mer än sin bensindrivna motsvarighet. Inte direkt ett lockbete för prismedvetna kunder.

På grund av stränga cybersäkerhetsregler har Porsche dessutom valt att inte erbjuda en bensinversion av Macan i EU.

Detta begränsar kundernas valmöjligheter och kan visa sig vara ett kostsamt misstag. Många bilköpare är ännu inte redo att helt överge förbränningsmotorn, och Porsche riskerar att tappa marknadsandelar till konkurrenter som erbjuder både elbilar och bensinbilar.

ANNONS

Porsches väg framåt

Porsche står onekligen inför en rad utmaningar. Företagets vd, Oliver Blume, som även är vd för Volkswagen AG, har erkänt behovet av en mer flexibel strategi för elektrifiering och kostnadsbesparingar.

Men analytiker menar att en fullständig omstart av strategin, tydligt kommunicerad till marknaden, skulle vara nödvändig. Porsche behöver återfå kundernas förtroende och visa att de kan navigera i en föränderlig och allt mer konkurrensutsatt marknad. Framtiden för den tyska sportbilstillverkaren hänger på en skör tråd.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS