Hur lång räckvidd behöver man egentligen på sin elbil? Om man frågar Porsche verkar svaret vara 130 mil.
Porsches elbilar har snart 130 mils räckvidd
Mest läst i kategorin
Porsche tror att man kommer att kunna tillverka elbilar med en räckvidd på över 130 mil inom några år, och det är utan att använda sig av så kallade solid-state batterier.
Porsche utvecklar för fullt
Porsche jobbar med en teknik som går ut på att man ska optimera batteriets anoder.
En battericell består av tre komponenter – två elektroder och en elektrolyt.
Den positiva elektroden kallas katod och den negativa kallas anod.
Senaste nytt
En fråga om material
I dagsläget används grafit som material för anoderna, men Porsche håller på att utveckla silikonanoder.
Silikon kan erbjuda upp till 10 gånger mer kapacitet, vilket skulle innebära att man då kan ladda från 5 till 80 procent på under femton minuter.
Lättare sagt än gjort
Det må låta som ett magiskt recept, men riktigt så enkelt är det inte.
Porsche har förklarat att silikonpartiklarna expanderar med 300 procent när de absorberar litium, vilket i sin tur skulle reducera livslängden på batteriet.
Av den anledningen håller det tyska märket i stället på att utveckla anoder som är gjorda av 80 procent silikon.
Fortsättningsvis ska de öka mängden nickel i katoderna, vilket skulle tillåta högre laddeffekt.
En rejäl ökning
Denna utveckling kan komma att innebära en räckvidd på över 130 mil och att framtidens mer premiumorienterade elbilar kommer att ha en räckvidd på mellan 30 och 50 procent mer än idag.
Med det sagt är solid state-batterier fortsatt på agendan. Den sortens batterier kan erbjuda 50 procent högre energidensitet och betydligt snabbare laddning.
Kombinationen av rikligt med räckvidd och riktigt snabb laddning bådar gott får elbilens utveckling.
Läs även: Porsches vd vill vara realist om elbilar
Läs även: Därför kommer Porsche aldrig bli helt elektriska
Läs även: Provkörning av Porsche 959
Läs även: “Elektriska Porsche 718 kan ladda upp till 800 kW”
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.