Dagens PS

Porsche, Volvo & Rivian gör framtidens bilar personliga

Tänk dig smarta bilar som inte bara kör själva, de kan även göra din bilkörning roligare. (Foto: Canva AI)
Tänk dig smarta bilar som inte bara kör själva, de kan även göra din bilkörning roligare. (Foto: Canva AI)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 24 feb. 2025Publicerad: 24 feb. 2025

Biltillverkare använder mjukvara och AI för att ge morgondagens bilar distinkta personligheter. Varför inte lite roligare bankörning?

ANNONS

Mest läst i kategorin

I framtiden kommer bilar inte bara att köra själva: Med hjälp av mjukvara och artificiell intelligens kommer tillverkarna att ge dem distinkta körstilar. Redan nu utvecklar chiptillverkaren Nvidia AI-baserad teknik för att hjälpa biltillverkare att skapa personliga körsystem som speglar deras varumärken, säger Ali Kani, Nvidia vice vd och general manager för fordon, skriver Wall Street Journal.

Ali Kani, Nvidia vice vd och general manager för fordon. (Foto: Nvidia)
Ali Kani, Nvidia vice vd och general manager för fordon. (Foto: Nvidia)
ANNONS

Vi skrattar åt ChatGPT

För att fungera effektivt och distinkt måste dessa självkörande bilar ta hänsyn till inte bara beteendet hos fordonen runt omkring dem, utan även faktorer som plats, väder, trafik och vägtyp och skick. Dessa nya självkörande system måste också fungera med största möjliga säkerhet.

“När ChatGPT gör fel, skrattar vi”, säger Kani. Om det här görs fel, kan någon dö.

Till skillnad från dagens avancerade förarassistanssystem, som vanligtvis kopplas ur när en förare ingriper, kommer morgondagens bilar idealiskt sett att vara samarbetsvilliga och arbeta tillsammans med de åkande.

ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Partner

Rekordår för RLVNC: "Visar att vår affärsmodell fungerar"

14 feb. 2025

Vill skapa bättre förare

“Hittills har bilföretagen gett oss system som gör oss säkrare”, säger Alex Roy, expert på autonoma fordon och partner på New Industry Venture Capital, ett riskkapital- och private equity-bolag.

Alex Roy, expert på autonoma fordon och partner på New Industry Venture Capital. (Foto: NIVC)
Alex Roy, expert på autonoma fordon och partner på New Industry Venture Capital. (Foto: NIVC)
ANNONS

Men ingen har gett oss de system som hjälper oss att bli bättre förare, att förstärka förarens vilja bakom ratten.

Här är en närmare titt på hur Porsche, Volvo och Rivian omprövar självkörande fordon:

Porsche: Racerbanan utan risk

Porsche vill att ägare av sina framtida självkörande bilar ska känna spänningen på racerbanan – utan risken. För att göra detta möjligt, säger den tyska sportbilstillverkaren att de först måste fullända hur dessa fordon reagerar på vägen.

Märket testar en flotta av prototyper – med hjälp av virtuella modeller som simulerar miljontals timmars körning på banor – för att ta reda på hur kraftigt helt autonoma fordon kan accelerera, bromsa, svänga och byta fil i framtiden. Detta kan göra det möjligt för Porsches framtida hårdvara och mjukvara att göra övergångar på vägarna mer aggressivt, mer exakt och närmare fordonets gränser än andra biltillverkares autonoma fordon.

“Om programmeringen är för restriktiv och inte låter bilen närma sig sina gränser – som skrikande däck eller flirta lite med vägkanten – eliminerar det poängen med att äga den bilen”, säger Roy från New Industry Venture Capital.

Ändå skulle sådana förarassistanssystem inkludera funktioner som automatiskt bromsar för att förhindra kollisioner, varnar för föremål i döda vinkeln och håller även sportiga bilar i sin fil för att garantera säkerhet för alla på vägen, enligt Porsche. Fordon som kan styra och bromsa bättre är i sig överlägsna när det gäller att undvika hinder.

Porsches oväntade vändning: miljardsatsning på bensinmotorer

Porsche överraskar nu med en ny strategi. Trots satsningen på elbilar, som nyligen lanserade el-Macan, meddelar de nu att de tänker investera upp till 800

Det är långt kvar dock

ANNONS

Biltillverkaren har en lång väg att gå för att uppnå full autonomi, men de testar redan förarassistanssystem som säkert förbättrar prestanda med sin adaptiva farthållare som kallas InnoDrive. Systemet gör det möjligt för fordon att automatiskt accelerera eller bromsa till en inställd hastighet – samtidigt som det bibehåller ett fast avstånd från bilen framför, stannar i sin fil och till och med stannar helt om det behövs.

Beroende på vilket körläge det är inställt i – Normal, Sport eller Sport Plus – kan InnoDrive ändra hur aggressivt det ändrar hastighet för att matcha bilen framför dig, eller hur mycket gravitationskraft det tillåter passagerare att känna när de går in i en sväng, till exempel en påfart till motorvägen, enligt Porsche-talesmannen Calvin Kim.

Porsche kan till och med anpassa InnoDrive till att vara modellspecifikt, vilket gör att olika fordonslinjer kan bete sig annorlunda än varandra. Till exempel kan 911-sportkupén ställas in för att bete sig mer aggressivt än Macan-kompakt-suven.

“Vad är en dröm-sportbil?” frågar Roy.

“Det är en bil som du kan köra så fort du vill, som inte låter dig krascha.”

Volvo: Säkerhet först

Volvo var pionjär inom användningen av trepunktsbälten, bakåtvända barnstolar och sidokollisionsskyddssystem, bland andra livräddande innovationer.

När de finslipar sina självkörande bilar säger de att säkerheten kommer att vara högsta prioritet. Volvo kommer att använda data som samlats in av deras olycksforskargrupp, som har besökt tiotusentals olycksplatser de senaste sex decennierna, för att träna sina autonoma fordon. Data om vägtyp och skick, förarbeteende och fordonssäkerhetssystemens respons skulle hjälpa deras fordon att förbereda sig för och undvika olyckor.

Volvo ES90 – elbilen som blir smartare med tiden

Volvo ES90 representerar en ny era av programvarudefinierade fordon och är designad för att förbättras och utvecklas löpande genom avancerad teknik och

ANNONS

“Vi ser data som ett nytt säkerhetsbälte”, säger Alwin Bakkenes, chef för mjukvaruteknik på företaget.

I upptakten till full autonomi kommer Volvos system att fungera tillsammans med förarna och uppmana dem att styra och göra justeringar på egen hand, säger Bakkenes.

“Detta ger en bättre kundupplevelse och ökar säkerheten eftersom vi håller våra förare informerade.”

Dessutom kommer Volvos AI att kunna dechiffrera kommandon i naturligt språk.

“En ägare skulle kunna säga, ‘Kan du köra om den här bilen?’ Eller, ‘Kan du hålla dig tillbaka lite mer eftersom jag känner mig obekväm med hur den bilen framför kör'”, säger Bakkenes.

Volvo utvecklar också metoder för sina autonoma bilar att kommunicera tydligt med andra trafikanter, för att säkerställa deras säkerhet. Detta inkluderar att signalera – med ljus, ljud, text eller andra medel – till människor vid ett övergångsställe att de har upptäckts och när det är säkert att gå över.

Falska “Bowers & Wilkins”-högtalare upptäckta i Volvos bilar

Kinesiska kunder rapporterar om förfalskade högtalare från Bowers & Wilkins och undermåliga växelspakar i sina Volvos. Enligt kinesiska medier, som

Rivian: Äventyr på vägarna

Elektriska, fyrhjulsdrivna startup-företaget Rivian Automotive vill ge mer äventyr till sina framtida autonoma fordon genom att inspirera människor att åka till platser. Det betyder att “automatisera de tråkiga grejerna” som motorvägskörning eller pendling, och göra spännande upplevelser “roligare eller mer tillgängliga”, säger Wassym Bensaid, chief software officer på Rivian.

ANNONS

Vid terrängkörning kan detta inkludera att använda kameror, radar och online-kartdata för att upptäcka typen och framkomligheten hos terrängen. Systemen kan sedan automatiskt välja rätt körlägen och visa – på fordonets skärmar eller vindruteprojektioner – instruktioner om hur man tar sig fram på leden, enligt Bensaid. Det kan till och med hjälpa till att utforska stigar eller vägar som är otillräckligt eller felaktigt kartlagda och uppdatera befintlig kartografi, säger han.

Samarbetet med Volkswagen ger Rivian nya affärsmöjligheter

Rivian säljer mjukvara och elbilsteknik från VW-samarbetet till andra biltillverkare. Flera intresserade företag har hört av sig. I november investerade

Mer nyheter

Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.

När man transporterar en mountainbike eller kajak, istället för att passagerare behöver hitta en slinga eller en skjuts tillbaka till fordonet, kan Rivian släppa av passagerare i ena änden och sedan köra autonomt till den andra änden och vänta på att hämta dem.

Fordonet kan också föreslå natursköna, avlägsna rutter och sedan använda sin uppsättning yttre kameror, inbyggda Wi-Fi-signal och förstärkta verklighetsdisplayer för att projicera “en rik upplevelse i kabinen som smälter samman med miljön”, säger Bensaid.

Detta kan inkludera att visa passagerare lager av historiska bilder, geologiska data eller vägalternativ när de färdas genom landskapet.

“Det kan till och med spela in scener och landmärken runt bilen, redigera dem till en video och lägga upp dem på dina sociala medier”, säger han.

Nikola till salu: Elbilsbolaget hoppas på snabb affär

Elbilsbolaget Nikola, en gång hyllat som en av de mest lovande utmanarna inom transportindustrin, har hamnat i en ekonomisk kris. Bolaget har ansökt om

ANNONS

Läs också:

Semester i England? Missa då inte dolda pärlan Pembury, i Kent. News 55

Vilket land ska nu ta ansvar för världsekonomin? Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS