Dagens PS

Porsche Cayenne blir som väntat eldriven

Cayenne prototyp. 2024, Porsche AG. (Foto: Porsche)
Cayenne prototyp. 2024, Porsche AG. (Foto: Porsche)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 30 juli 2024Publicerad: 30 juli 2024

Porsche Cayenne går helt elektrisk i sin fjärde generation, samtidigt som kraftfulla hybrider och förbränningsmotorer fortsätter att utveckla.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Porsche Cayenne tar steget in i framtiden med sin fjärde generation som blir helt elektrisk. De första maskerade prototyperna kör redan genom ett krävande testprogram. Samtidigt pushar Porsche gränserna för kraftfulla hybrider och förbränningsmotorer. Även efter 2030 kommer den populära suv:en att finnas med tre olika drivlinor över hela världen.

Fjärde generationen blir elektrisk

I över 20 år har Cayenne balanserat mellan klassisk Porsche-körprestanda, fantastisk vardagskomfort och imponerande terrängegenskaper. De framtida modellerna fortsätter denna framgångssaga med alla välkända funktioner intakta.

Cayenne prototyp. 2024, Porsche AG. (Foto: Porsche)
Cayenne prototyp. 2024, Porsche AG. (Foto: Porsche)

“Cayenne har alltid definierat sportbilen i sitt segment,” säger Oliver Blume, vd för Porsche AG.

“I mitten av decenniet kommer fjärde generationen sätta nya standarder som en elektrisk suv.”

Samtidigt kommer kunderna även nästa decennium att kunna välja bland kraftfulla och effektiva förbrännings- och hybridmodeller. Den tredje generationen av Cayenne kommer uppgraderas och finnas kvar tillsammans med den fjärde, helt elektriska generationen.

“Vår produktstrategi kan innebära att över 80 procent av våra nya bilar är helt elektrifierade år 2030,” säger Blume.

“Det beror på kundernas efterfrågan och utvecklingen av elektromobilitet i olika regioner.”

ANNONS

Den fjärde generationen av storsäljaren Cayenne ska starkt stödja upptrappningen av elektromobilitet på Porsche.

ANNONS

Senaste nytt

Cayenne redan ute och rullar

Den helt elektriska lyx-suv:en bygger på en vidareutvecklad Premium Platform Electric (PPE) med 800-volts arkitektur.

Cayenne Turbo E-Hybrid, 2024, Porsche AG. (Foto: Porsche)
Cayenne Turbo E-Hybrid, 2024, Porsche AG. (Foto: Porsche)

“PPE-arkitekturens flexibilitet gör att vi kan integrera den senaste tekniken inom högvoltsystem, drivlina och chassi,” säger Michael Steiner, medlem av Porsches styrelse för forskning och utveckling.

“Vi kommer utnyttja elektrifieringens potential för att ta Cayenne till en helt ny nivå, särskilt i körprestanda.”

Efter en lång fas av digital utveckling och testning, samt de första provkörningarna på utvecklingscentret i Weissach, har de första maskerade prototyperna av den helt elektriska Cayenne redan rullat ut från Porsche-fabriken.

“Verkliga tester har börjat, en av de viktigaste milstolparna i utvecklingsprocessen,” säger Michael Schätzle, vice vd för produktlinjen Cayenne. Fram till lanseringen kommer prototyperna ha kört flera miljoner testkilometer över hela världen under extrema klimat- och topografiska förhållanden.

“Så säkerställer vi hårdvarans, mjukvarans och bilens alla funktioners hållbarhet och pålitlighet enligt våra höga kvalitetsstandarder,” säger Schätzle.

ANNONS

Prestandamonster från Corvette

Sugen på en supersportbil? Här kommer en raket från Corvette med över 1000 hk och en skön prislapp. De börjar byggas redan nästa år. För nästan 20 år

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS