Porsche Cayenne går helt elektrisk i sin fjärde generation, samtidigt som kraftfulla hybrider och förbränningsmotorer fortsätter att utveckla.
Porsche Cayenne blir som väntat eldriven
Mest läst i kategorin
Porsche Cayenne tar steget in i framtiden med sin fjärde generation som blir helt elektrisk. De första maskerade prototyperna kör redan genom ett krävande testprogram. Samtidigt pushar Porsche gränserna för kraftfulla hybrider och förbränningsmotorer. Även efter 2030 kommer den populära suv:en att finnas med tre olika drivlinor över hela världen.
Fjärde generationen blir elektrisk
I över 20 år har Cayenne balanserat mellan klassisk Porsche-körprestanda, fantastisk vardagskomfort och imponerande terrängegenskaper. De framtida modellerna fortsätter denna framgångssaga med alla välkända funktioner intakta.
“Cayenne har alltid definierat sportbilen i sitt segment,” säger Oliver Blume, vd för Porsche AG.
“I mitten av decenniet kommer fjärde generationen sätta nya standarder som en elektrisk suv.”
Samtidigt kommer kunderna även nästa decennium att kunna välja bland kraftfulla och effektiva förbrännings- och hybridmodeller. Den tredje generationen av Cayenne kommer uppgraderas och finnas kvar tillsammans med den fjärde, helt elektriska generationen.
“Vår produktstrategi kan innebära att över 80 procent av våra nya bilar är helt elektrifierade år 2030,” säger Blume.
“Det beror på kundernas efterfrågan och utvecklingen av elektromobilitet i olika regioner.”
Den fjärde generationen av storsäljaren Cayenne ska starkt stödja upptrappningen av elektromobilitet på Porsche.
Senaste nytt
Cayenne redan ute och rullar
Den helt elektriska lyx-suv:en bygger på en vidareutvecklad Premium Platform Electric (PPE) med 800-volts arkitektur.
“PPE-arkitekturens flexibilitet gör att vi kan integrera den senaste tekniken inom högvoltsystem, drivlina och chassi,” säger Michael Steiner, medlem av Porsches styrelse för forskning och utveckling.
“Vi kommer utnyttja elektrifieringens potential för att ta Cayenne till en helt ny nivå, särskilt i körprestanda.”
Efter en lång fas av digital utveckling och testning, samt de första provkörningarna på utvecklingscentret i Weissach, har de första maskerade prototyperna av den helt elektriska Cayenne redan rullat ut från Porsche-fabriken.
“Verkliga tester har börjat, en av de viktigaste milstolparna i utvecklingsprocessen,” säger Michael Schätzle, vice vd för produktlinjen Cayenne. Fram till lanseringen kommer prototyperna ha kört flera miljoner testkilometer över hela världen under extrema klimat- och topografiska förhållanden.
“Så säkerställer vi hårdvarans, mjukvarans och bilens alla funktioners hållbarhet och pålitlighet enligt våra höga kvalitetsstandarder,” säger Schätzle.
Prestandamonster från Corvette
Sugen på en supersportbil? Här kommer en raket från Corvette med över 1000 hk och en skön prislapp. De börjar byggas redan nästa år. För nästan 20 år
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.