Porsche 918 lanserades 2013 i syfte att visa att hållbarhet och prestanda kan gå hand i hand. Vi begav oss till Porsches museum i Stuttgart för att stifta närmare bekantskap med den.
Porsche 918 testad: Fortfarande lika makalös
Mest läst i kategorin
När 918 lanserades 2013 var det i samma skede som Ferrari LaFerrari och McLaren P1 dök upp.
Tillsammans kallas de för den heliga treenigheten och enligt många var det 918 som gick segrande ut ur titanernas kamp.
Bilen tillverkades i 918 exemplar, till ett pris som började på 781 000 euro år 2013, motsvarande 11 miljoner kronor idag.
918 tillverkades från september 2013 till juni 2015.
Bilen vi körde var emellertid bil 926, en förseriebil som ägs av Porsche själva.
Lika modern då som nu
Rent designmässigt hade 918 kunnat lanseras imorgon. Utblåsen som är monterade på ovansidan av den mittmonterade motorn, den svarta kolfibervingen och de extremt aggressiva detaljerna får 918 att verkligen skrika superbil.
Vår testbil var utrustad med Weissach-paketet som var ett tillval som kostade närmare en miljon kronor då det begav sig.
Det är ett lättvikts- och aerodynamikpaket som innebär att man får magnesiumfälgar, mycket alcantara, och kopiösa mängder kolfiber, vilket bidrar till bilens tidlösa och bestämt superbilskompatibla utförande.
Uppmärksamheten du får är total.
Porsche 918 är den sortens bil som får medtrafikanter att anstränga sig för att komma närmare, vare sig det är i form av tveksamma filbyten eller att hålla samma avstånd som en kolibri till en blomma.
Tysk funktionalism
Interiört möts du av en bestämt tysk och funktionell historia. Skalstolarna osar prestanda, tillika sexpunktsbältet. Vår testbil var pepprad med kolfiber, något som dominerar interiören.
Du möts även av en typisk Porsche-instrumentpanel – förutom att varvmätaren går upp till hela 10 000 varv.
I mitten finns en skärm med bedrövlig upplösning och en mittkonsol som ser ut som en Nokia-telefon, vilket i sammanhanget är totalt irrelevant.
Även om infotainmentsystemet inte är det snyggaste är det förvånansvärt intuitivt. Det visar även att 918 var skapad för att kunna brukas varje dag, men idag har man en för att kunna köra så det ryker.
Råare än råbiff
Det räcker att köra några enstaka meter för att snabbt konstatera att Porsche 918 inte är som något annat som finns ute på vägarna.
918 är mer skapt för banan, något som genomsyrar hela upplevelsen, för att inte tala om att det är den första produktionsbilen som lyckades köra runt Nürburgring på under sju minuter – den exakta tiden är prick 6 minuter och 57 sekunder.
Den känns som en tvättäkta racingbil i termer av styvhet.
Vår tur började på Porsche Platz 1 – Porsche-museets adress – i riktning mot slingriga serpentinvägar via Stuttgarts flygplats för att hämta vår fotograf.
Porsche 918 är en riktig dyrgrip
I sakta mak är 918 inte särskilt skräckinjagande – såvida man inte tänker på att man befinner sig i en bil som på en dålig dag är värd närmare 20 000 000 kronor, och det är utan att ta hänsyn till att det rör sig om bil #926.
Komforten är obefintlig och det finns mer isolering i ett plåtskjul än det finns i en 918. Det innebär att du är ungefär lika ombonad som på en tysk busstation, vilket bidrar till att bilen upplevs som speciell.
I sin tur innebär det att vägljudet är påtagligt och att man känner verkligen av varje litet gruskorn på vägen, på gott och ont.
918 är emellertid lättkontrollerad och svarar snabbt på förarens inputs vilket under mer normal körning gör att den känns lika användarvänlig som en bredare 911.
Förvränger ens inälvor
Gasen i botten i Porsche 918 bjuder på en annan sensation. Den 4,6-liter stora V8-motorn utan överladdning vrålar till liv och får eldunderstöd av två elmotorer.
I samma ögonblick som du mosar gaspedalen slår ens inälvor bakut.
Elmotorerna drar till en början det stora lasset, men sedan genomför de högoktaniga fossilhästarna en kavallerichock av guds nåde, något som ackompanjeras av en mekanisk skönsång i form av en ylande V8 med utblåsen inom räckhåll.
Köra rakt fram i all ära, men för att se om bilen bjöd upp till dans tog vi Porsche 918 till de kringelkrokiga vägarna i Schwarzwald.
Styrningen är lika precis som en hjärnkirurg och bilens sylvassa kompetens genomsyrar varenda millimeter av körupplevelsen.
Porsche 918 är snällare än väntat
Trots bilens skräckinjagande prestanda är 918 förvånansvärt tillmötesgående.
Det betyder inte att vem som helst kan sätta sig bakom ratten och leka Walter Röhrl, men det innebär att du kan få ut mycket av körupplevelsen utan att riskera livet.
Den totala systemeffekten på 887 hästkrafter och fullständigt galna 1 280 newtonmeter innebär att 918 är brutalt kvick. Motorns varvtal och bilens hastighet matchas av det adrenalinrus man känner.
Bakom ratten blir man fullständigt lyrisk, och vill bara köra och köra och köra.
När man närmar sig valfri sömnig tysk by kan man helt enkelt vrida om körlägesväljaren till elektrisk, vilket ändrar ljudbilden från att överrösta en musikfestival till att vara i paritet med ett bibliotek.
Dynamisk körning belönas dessutom med att batteriet snabbt laddas upp – något som gynnar både prestandan och möjligheten att glida genom samhällen utan att bli ovän med samtliga invånare.
Det innebär i praktiken att du aldrig befinner dig i en situation där batteriet är helt tomt, och således kan dra nytta av den fulla effekten när man så vill.
Summan av kardemumman
Porsche 918 levererar ett paket som står med bravur än i dag. Dess prestanda är fullständigt överväldigande och designen är enastående.
Körupplevelsen är sensationell och känns mer i paritet med en tvättäkta racingbil snarare än en gatbil.
918:s förmåga att rista in sig i historieböckerna och visa att elektrifiering minsann kan användas för att tillverka superbilar av rang är minst sagt imponerande.
I dag finns det en hel drös med prestandaladdhybrider, men Porsche 918 var ett sätt för tyskarna att för tio år sedan visa hur man kan göra det så exalterande som möjligt.
De lyckades med bravur, och 918 är tveklöst en av de mest exalterande bilarna som tillverkats.
Porsche 918 Spyder Weissach Package (2013)
Motor: 4,6-liters V8, två elmotorer, 887 hästkrafter, 1 280 newtonmeter
Kraftöverföring: 7-stegad dubbelkopplingslåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 2,6 sekunder
Acceleration 0–200 km/h: 7,2 sekunder
Acceleration 0–300 km/h: 19,9 sekunder
Toppfart: 345 km/h
Elektrisk räckvidd: 19 kilometer
Vikt: 1 634 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4643/1167/1940 mm
Vill du läsa mer om motor? Så här enkelt skaffar du vår kostnadsfria nyhetstjänst!
Läs även: Porsche 959 provkörd: En av historiens viktigaste bilar
Läs även: Bugatti Chiron provkörd – världens snabbaste bil
Läs även: Snabbare än en F1-bil – Pininfarina Battista provkörd
Läs även: BMW M1 provkörd – tog upp kampen mot Lamborghini
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.