Porsche släpper nu en begränsad upplaga av 911 Sport Classic. Inspirerad av originalet 911 och 911 Carrera RS 2.7 är det en retrotripp – med modern prestanda.
Porsche 911 Sport Classic – ankstjärten är tillbaka
Mest läst i kategorin
Den klassiska ankstjärten (nu i ultralätt kolfiber) är tillbaka på Porsches nya 911 Sport Classic, och det doftar 1960-tal av designen. Med 550 hk är det ett kraftpaket. Bakhjulsdrift och manuell växellåda med en biturbo boxermotor med sex cylindrar på 3,7 liter gör den till den mest kraftfulla 911 hittills, enligt Porsche. 0-100 går på 4,1 sekunder, och maxhastigheten ligger på 315 km/h.
Andra Heritage-modellen
911 Sport Classic, generation 992, är modell nummer två i Porsches Heritage Design-serie. Förra året presenterades den första, 911 Targa 4S Heritage Design Edition, som har nummer 50 på dörrarna. Som representant för Porsches 1960-tal får 911 Sport Classic givetvis siffran 60 som prydnad.
Den breda karossen har tydligt utsvängd baksida och påminner om 911 Turbo, men de typiska Turbo-luftintagen är borta. Utbuktningarna på motorhuven och “dubbelbubblan” på taket är också av kolfiber, liksom bakspoilern.
Pepitamönstret tillbaka
Bilen kommer i exteriörfärgerna Sports Grey Metallic, Agate Grey Metallic, Gentian Blue Metallic och svart, och de kombineras med handmålade dubbla ränder i Light Sports Grey. Enligt Porsche kan man komplettera den valda färgpaletten med valfria färger.
Dörrpaneler och mittendelen av sätena är också en nostalgitripp. Det svartvita Pepitatyget, hundtandsmönstret som först sågs i den ursprungliga 911 1965, är tillbaka. Läderdetaljerna är i svart nappaläder och konjaksfärgat semi-anilinläder och passar perfekt till trädetaljerna. Alternativet är svart läderklädsel och interiörpaket i läder.
Begränsad upplaga
Porsche 911 Sport Classic kommer att tillverkas i enbart 1 250 exemplar, och varje bil får ett unikt nummer på instrumentbrädans dekorlist.
Det svenska priset för 911 Sport Classic börjar på 2,96 miljoner kronor, och leveranserna till Europa kommer igång i juli nästa år.
Läs även: Nya Porsche 911 GTS – nu utan tak
Journalist på Dagens PS med lång erfarenhet från olika medier.
Journalist på Dagens PS med lång erfarenhet från olika medier.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.