Porsche 911 GT3 RS är den Neunelfer som (om man bortser från den oköpbara GT2 RS) toppar modellens interna hierarki, möjligtvis tillsammans med den våldsamt snabba men vardagskompatibla 911 Turbo S. Nya GT3 RS ska presenteras i sin helhet den 17:e augusti, men redan nu vet vi ett och annat om den kommande värstingbilen.
Porsche 911 GT3 RS: vad vet vi om nya värstingen?
Mest läst i kategorin
911 GT3 RS, was ist das?
Skillnaden mellan en Turbo och en GT3 är att den förstnämnda hör hemma på autobahn och vid rödljusen, medan den sistnämnda gör sig bäst på Nürburgring – eller för den delen Silverstone.
Namntillägget RS står för rennsport (bokstavligen “racingsport”), och betyder således att en GT3 RS är aningen mer banvan än en ordinär GT3. Porsche 911 GT3 RS är därmed den mest banfokuserade 911:an av dem alla.
Motorn suger, på ett bra sätt
Längst bak i bilen utlovar Porsche en varvvillig 4-liters boxersexa. Det är med andra ord samma motor som sitter i GT3. Någon turbo blir det inte fråga om.
Bristen på överladdning får enligt erfarenhet den vanliga GT3 att sjunga högre än den turbomatade Ferrari F8 Tributo, om än inte lika vackert som en Ferrari 458 Speciale.
Ljudet är förstås inte allt. Tidigare har GT3 RS fått omkring 20 fler hästkrafter än en vanlig GT3, men nu säger Porsche att man huvudsakligen har lagt krutet på aerodynamik- och chassifrågor under utvecklingsarbetet.
Det är därför tänkbart att effektsiffran på 510 hästkrafter från den ordinära GT3 förblir oförändrad i RS-versionen. På samma sätt blir växellådan den sjustegade dubbelkopplingslådan
Porsche 911 GT3 RS blir ett väghållningsess
Med hjälp av enbart bilder är det svårt att säga något om sådant som rör hjulupphängning och chassi i övrigt. Aerodynamiksatsningen är däremot uppenbar.
Den Porsche-typiska frunken har fått två enorma gap som inte fanns på föregående GT3 RS. Dessa för gissningsvis kylande luft till frambromsarna.
Överlag är karossen modifierad på ett sätt som gör bilen racerbilslik. Om något är lite kantigt eller sticker ut gör inte så mycket, så länge det får bilen att bli snabbare runt en bana.
Mest iögonfallande är vingen. Som på en vanlig GT3 är den fäst ovanifrån, vilket ökar mängden downforce, men framför allt har den växt. Eftersom GT3 RS inte måste leva upp till några regler väntas vingen dessutom utrustas med DRS, alltså aktiv aerodynamik.
Håll dig uppdaterad!
Bilen ska som sagt presenteras i sin helhet den 17:e augusti. Den som vill följa presentationen kan göra det via den här länken.
Med tanke på att en vanlig GT3 börjar på 1 930 000 spänn väntar vi oss att priset för en Porsche 911 GT3 RS kommer att landa en bra bit över två miljoner.
Redaktör på Högsta Växeln.
Redaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.