Dagens PS

Politikers mardröm: Deras bilar förrådde dem

Skön läcka i Volkswagens app. (Foto: Volkswagen)
Skön läcka i Volkswagens app. (Foto: Volkswagen)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 29 dec. 2024Publicerad: 29 dec. 2024

Tyska hackare har avslöjat ett enormt säkerhetshål hos Volkswagen som läckt GPS-data från 800 000 elbilar världen över.

ANNONS

Mest läst i kategorin

En visselblåsare tipsade nyhetsmagasinet Der Spiegel och den tyska hackergruppen Chaos Computer Club (CCC) om säkerhetsbrister i Volkswagens system. Hackarna kunde sedan få tillgång till GPS-data från elbilar tillhörande Volkswagen, Audi, Seat och Skoda, tillsammans med ägarnas kontaktuppgifter.

Spårade politiker via appen

I materialet fanns data från 80 000 norska och 68 000 svenska bilar. Der Spiegel använde informationen för att kartlägga två tyska politikers rörelser i detalj. Bland annat kunde de se var politikerna bodde, arbetade och tillbringade sin fritid.

Volkswagen uppmanar sina kunder att ladda ner en app för att kunna använda bilens alla funktioner, till exempel förvärmning och kontroll av batterinivå. Det är denna app som samlar in och överför informationen till Volkswagen, inklusive exakta GPS-koordinater för bilens position varje gång motorn stängs av.

Läs även: Kris i biljätten: Porsche kan dumpa Volkswagen. Dagens PS

ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024

“Jag är chockad”

Den tyska politikern Nadja Weippert, som äger en Volkswagen, är bestört över avslöjandet.

“Jag är chockad. Det kan inte vara så att min data lagras okrypterad i Amazons moln och inte skyddas tillräckligt,” säger hon till Der Spiegel.

Volkswagen tonar ner händelsen

ANNONS

Volkswagen hävdar att det rör sig om en “felkonfigurering” och att hackarna var tvungna att “förbigå flera säkerhetsmekanismer” för att komma åt informationen. De menar också att uppgifterna var “pseudonymiserade” och att det inte går att identifiera enskilda personer.

Enligt Volkswagen behöver inte bilägarna vidta några åtgärder eftersom ingen känslig information som lösenord eller betalningsuppgifter ska ha läckt.

Läs även: Kris: Volkswagen allt mer desperata. Dagens PS

Experter varnar för riskerna

Säkerhetsexperter varnar dock för att den läckta informationen kan utnyttjas av kriminella för att till exempel genomföra nätfiskeattacker eller utpressning.

Chaos Computer Club, som rapporterade säkerhetshålet till Volkswagen, berömmer företaget för att ha agerat snabbt och åtgärdat problemet. De påpekar dock att många moderna bilar samlar in stora mängder data och att det är viktigt att tillverkarna tar datasäkerheten på allvar.

EU skärper reglerna

EU:s nya datalag, som träder i kraft i september 2025, ger bilägare mer kontroll över sin data. I framtiden måste tillverkarna erbjuda enkel och fri tillgång till informationen och vara mer transparenta med hur de samlar in den.

Kris i Tyskland – biljättarna faller som dominobrickor

Krisen i den tyska bilindustrin fördjupas och tusentals jobb är i fara. Både biltillverkare och leverantörer tvingas till drastiska åtgärder. År 2024 har

ANNONS

Läs också:
Robert Gustafsson vägrar gå i pension: “Som att dö”. News 55
USA:s ekonomi drar ifrån – Sverige kämpar i motvind. Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Edvard Lundkvist och Emma Fällman
Spela klippet

Så kan Trump-tullarna påverka dig

Donald Trumps föreslagna handelstullar har fått en av världens mest framstående ekonomer att dra paralleller till den stora depressionen. Simon Johnson, Nobelpristagare och professor vid MIT, menar att tullarna kan trigga en farlig nedåtgående spiral. USA:s tidigare president Donald Trump föreslår nu omfattande tullar på kinesiska varor, upp till 60 procent. För resten av världen […]