Att man har luft i däcken är ingen nyhet, men luftfria alternativ har alltid varit på tapeten och nu har polisen visat intresse för det
Polisens nästa vapen mot gängen: Luftfria däck
Mest läst i kategorin
Tanken med luftfria däck – även kallade luftlösa – är primärt att undvika punkteringar, något som kan vara förödande inom vissa branscher.
Det skulle vara en enorm fördel att slippa punkteringar i samband med räddningstjänstsarbeten, i terrängkörning och för självkörande bilar.
Michelin rullar steget närmre
Michelin har jobbat på luftfria däck sedan 2005, men konceptet har egentligen aldrig blivit verklighet på storskalig nivå.
Nu berättar Michelin att de har blivit kontaktade av ett antal polismyndigheter runt om i Europa.
Polisens största fiende
Polisbilar – och för den delen andra utryckningsfordon – tampas ständigt med punktering, något som sätter käppar i hjulen för det polisiära arbetet.
Inte ens skottsäkra däck skonas från punktering, då de egentligen inte är skottsäkra på riktigt.
Det är något ett luftfritt däck skulle kunna råda bot på.
Skurkarnas största fiende
Nu har Michelin testat däcket Uptis – som alltså är luftfria– i hastigheter upp till 210 kilometer i timmen.
Enligt det franska märkets vd har olika polismyndigheter konstaterat att skurkar punkterar polisens däck, något ett luftfritt däck hade satt stopp för.
Exakt vad det är för bilar som Michelin Uptis har testats på har inte kommunicerats men Michelin säger att det rör sig om ”normala polisbilar”.
I Sverige kan det innebära allt från en Volvo XC60 till en bepansrad BMW X5, medan det i Italien kan vara en Fiat Punto eller Lamborghini Huracán.
Luftfria däck diskuteras flitigt
Michelin diskuterar även möjligheterna med luftfria däck med amerikanska General Motors och Tesla.
Det verkar alltså som att luftfria däck är på ingång, men det dröjer innan det blir användning på mer storskalig nivå.
Läs även: Polisen i USA satsar stenhårt på elektriska Mustang
Läs även: Konsten att köra ifrån polisen
Läs även: Snabba snutbilar från förr
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.