Polisen och Kriminalvården ställs inför nya problem. Nu handlar det om bensin eller diesel – och miljö eller ekonomi.
Polisens ekonomi – en björntjänst för miljön
Mest läst i kategorin
Polisen och Kriminalvården har båda som mål att öka andelen fossilfritt på sikt. På kort sikt finns en ambition att i lägre grad köra fordon med dieselmotorer.
Samtidigt har man en ekonomi att ta hänsyn till.
Vid årsskiftet sänkte regeringen reduktionsplikten på diesel och det mer miljöbelastande drivmedlet blev betydligt billigare.
Vill inte ha diesel
Just nu ser det ut som om det är miljön som drar det längsta strået hos polis och kriminalvård.
Polismyndigheten och Kriminalvården slutar hellre att köra på vanlig diesel, trots att priset fallit, skriver SR.
Istället vill man, egentligen, fortsätta öka andelen fossilfritt. Då kommer istället andra problem – som tvingar polisen i andra riktningen.
Avtal om dieselbilar
De problemen är i och för sig inte nya, men icke desto mindre svårhanterade.
Svenska polisen har ett avtal med Volvo som gäller 2 200 Volvo XC60 och V90 som drivs med diesel. Ordern är ett paket som gäller leveranser fram till och med 2029.
Men redan 2021 uppkom ett dilemma i form av att Volvo från och med i år, 2024, endast kommer att leverera Volvo XC60 med eldrift.
Sista i mars
Den senaste dieselmotorn med XC60 på bakluckan tillverkas i mars i år.
”Elektriska drivlinor är vår framtid och överlägsna förbränningsmotorer: de genererar mindre buller, mindre vibrationer, lägre servicekostnader för våra kunder och nollutsläpp””, har Jim Rowan, vd för Volvo Cars, konstaterat och det får även polisen acceptera.
När Polismyndigheten skrev avtalet med Volvo hade man just nobbat elektriska Nissan Leaf.
Frågetecken kring räckvidd och prestanda var skälet till att man höll sig till dieselvarianten då.
Väljer bensinmotorer
För polisen innebär det dock inte elbilar utan istället alternativet bensinmotor.
”Det innebär att vi kommer få våra kommande XC60 med en bensinmotor istället”, bekräftar Anders Månsson, chef för polisens fordonsförsörjning, hos 330 Motor och förklarar varför;
”Bilen måste klara viss prestanda”.
Läs även:
Polisen kan tvingas köpa elbilar – dieselmodell läggs ner – Dagens PS
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.