Polestars vd Thomas Ingenlath berättar nu mer om hur bilmärket ska tiodubbla sin försäljning på tre år.
Och han erkänner att det var skrämmande att gå ut med de höga målen.
– Det är helt skrämmande. Men detta krävs om du vill gå till de offentliga marknaderna, säger Ingenlath till Automotive News.
Polestar-vd:n om nya målen: ”Skrämmande”
Mest läst i kategorin
Börsnoteringen via en Spac-notering närmar sig för bilmärket Polestar. Företaget ska slås samman med Spac-bolaget Gores Guggenheim under första halvåret i år och förväntas bli värt närmare 200 miljarder kronor. Volvo Cars kommer att äga hälften av aktierna, så Polestars värdering har stor påverkan på Volvos aktiekurs.
Ska sälja 290 000 bilar
När börsplanerna blev kända gick Polestar ut och berättade att de ska sälja 290 000 bilar år 2025. Förra året sålde Polestar 29 000 bilar. Det innebär att företaget ska tiodubbla sin produktion och försäljning på endast tre år och ha nio procents Ebit-marginal.
I år ska försäljningen mer än dubbleras till 65 000 bilar. Nu berättar vd Thomas Ingenlath mer om hur den raketsnabba tillväxten med ökad lönsamhet ska gå till. Och att han tycker det är skrämmande att kommunicera sina mål.
”Som du vill sluta röka”
– Det är helt skrämmande. Men detta krävs om du vill gå till de offentliga marknaderna. Det har också en positiv effekt genom att det släpper ut allt. Det är som att om du vill sluta röka, det bästa du kan göra är att berätta för alla för då kommer de att hålla dig ansvarig. Att göra ett offentligt åtagande hjälper dig att sträva mot ett mål på ett sätt som du aldrig skulle ha gjort om du hade hållit målet hemligt, säger Ingenlath.
Hemligheten bakom den snabba tillväxten och att Polestar når breakeven redan 2023 är att företaget slipper investera pengar i dyra fabriker och logistiksystem. I stället kan de använda Volvos system.
”Asset light-modell”
– Det kommer att vara det starkaste beviset på framgången för vår asset-light-modell där vi investerar alla våra pengar i produkten och teknologin och inte i tillverknings- eller logistiksystem, som vi får tillgång till som en del av Geely. Vår betoning på denna idé som är bäst av båda världarna borde ge ett sådant resultat.
Dessutom öppnar Thomas Ingelath för att Polestar kan tillverka bilar i Torslandaverken utanför Göteborg, då platsen för Europafabriken ännu inte är bestämd.
”Alltid tillsammans med Volvo”
– Vi kommer alltid att göra saker tillsammans med Volvo. Tiden får utvisa vilken plats och vilken modell vi kommer att bygga. Men idag kunde jag inte ens namnge den exakta platsen. Vi får se om ett par år.
Senare i vår presenterar märket sin nya SUV som ska heta Polestar 3. Enligt Thomas Ingenlath blir bilen sportigare och djärvare i designen än Volvos motsvarighet som byggs på samma plattform.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.