Dagens PS

Polestar i kris – vd inleder granskning

Polestars vd, Michael Lohscheller, lyckades vända ett krisande Opel till ett vinstdrivande bolag. Nu är det dags att ta tag i Polestar. (Foto: Polestar och Hans Gutknecht/TT)
Polestars vd, Michael Lohscheller, lyckades vända ett krisande Opel till ett vinstdrivande bolag. Nu är det dags att ta tag i Polestar. (Foto: Polestar och Hans Gutknecht/TT)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 14 okt. 2024Publicerad: 14 okt. 2024

Nya vd:n Michael Lohscheller tar tag i problemen hos elbilstillverkaren Polestar efter en period av svagare leveranser än väntat.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Michael Lohscheller, som tillträdde sin position i augusti, har inlett en omfattande granskning av företagets verksamhet och strategi.

I ett uttalande den 11 oktober betonade han vikten av att stärka Polestars kommersiella förmåga för att öka försäljningen, skriver Bloomberg.

Leveransnedgång trots fler modeller

Leveranssiffrorna för det tredje kvartalet visade en nedgång på 15 procent jämfört med föregående år. Trots att Polestar mer än fördubblat sitt modellutbud under året levererades endast 11 900 bilar.

Detta är ett ganska tydligt tecken på att företaget kämpar på en allt mer konkurrensutsatt marknad, särskilt då i Kina.

ANNONS

Senaste nytt

Förseningar och hård konkurrens

Polestar, som kontrolleras av den kinesiska miljardären Li Shufu, har haft problem med förseningar i lanseringen av nya modeller.

Samtidigt har konkurrensen hårdnat, vilket har lett till att företaget tappat marknadsandelar.

Aktien föll med 4,4 procent i förhandeln i New York efter att redan ha sjunkit med mer än en tredjedel i år.

ANNONS

Lohscheller: “Vi ska gå från att visa till att sälja bilar”

Lohscheller, är optimistisk inför framtiden trots de senaste utmaningarna.

“Polestar har en stark grund att bygga vidare på”, säger han.

“Vi har tillgång till den bästa elbilstekniken, global tillverkningskapacitet och starkt stöd från Geely.

Lohscheller understryker vikten av att stärka företagets kommersiella förmåga.

“Nyckeln till vår framtida framgång är att utveckla vår försäljningsstrategi”, förklarar han.

“Vi måste gå från att visa till att aktivt sälja bilar.”

Enligt Lohscheller har införandet av en mer aktiv försäljningsmodell redan givit positiva resultat.

“De första marknaderna som implementerat den nya modellen visar en solid orderingång”, konstaterar han.

ANNONS

Tillsammans med ledningsgruppen genomför Lohscheller nu en översyn av Polestars strategi och verksamhet.

Målet är att staka ut en tydlig väg för företagets fortsatta utveckling.

Oväntat resultat: Fiat slår Cybertruck

Fiat slår sig för bröstet och drar i gång en reklamkampanj där man väljer att jämföra sig med Teslas Cybertruck. Lilla Fiat 500e säljer inte så bra just

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS