Dagens PS

Polestar går över till oäkta agenter

Kristian Elvefors, Head of Commercial på Polestar, ser fram emot att kunna erbjuda fler möjligheter för kunder att se och prova deras bilar men framförallt köpa. (Foto: Polestar)
Kristian Elvefors, Head of Commercial på Polestar, ser fram emot att kunna erbjuda fler möjligheter för kunder att se och prova deras bilar men framförallt köpa. (Foto: Polestar)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 17 juni 2024Publicerad: 17 juni 2024

Polestar tar nästa steg i sin tillväxtresa genom att vidareutveckla sin affärsmodell och försäljning i Sverige. Det svenska elbilsmärket utökar nu sitt distributionsnätverk med både befintliga och nya partners. Det vill säga oäkta agenter.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Denna expansion sker parallellt med lanseringen av de nya suvarna Polestar 3 och Polestar 4.

Kristian Elvefors, Head of Commercial på Polestar, säger:

“Hittills har vi levererat fler än 14 000 Polestar 2 till svenska kunder. Utvecklingen av vår affärsmodell och utökad fysisk etablering är ett naturligt steg där vi både drar nytta av den direktförsäljning vi byggt upp samtidigt som vi ökar tillgängligheten för att kunna möta ännu fler och nya kunder när vårt modellprogram i år växer med de två nya, lyxiga suvarna Polestar 3 och Polestar 4.”

Thomas Ingenlath, Viktor Wikström och Martin Ölund vid öppnandet av Polestar Space i Göteborg 2020. Snart dags för Polestar att synas på fler ställen. (Foto: Polestar)
Thomas Ingenlath, Viktor Wikström och Martin Ölund vid öppnandet av Polestar Space i Göteborg 2020. Snart dags för Polestar att synas på fler ställen. (Foto: Polestar)

Oäkta agenter

Polestars strategi inkluderar en övergång till en oäkta agentmodell i Sverige. Detta innebär att kunder kan fortsätta köpa bilar online samt beställa dem från fysiska retail-ställen via Sales specialists.

De nuvarande retail-ställena finns i Göteborg, Malmö, Stockholm, Umeå och vid Landvetter flygplats.

Martin Ölund, Sverigechef på Polestar, kommenterar:

“Vi siktar på att addera minst tio nya fysiska retail-ställen till vårt existerande nätverk. På det här sättet lägger vi grunden för att öka vår volym och marknadsandel, och fortsätta det starka momentum vi upplever på den svenska marknaden när vi nu i sommar börjar leverera våra två nya suvar.”

ANNONS

Läs även: Bilchefer rasar: EU-tullar hotar branschen. Dagens PS

ANNONS

Senaste nytt

Enligt officiella siffror från branschorganisationen Mobility Sweden så har Polestar levererat 1 743 Polestar 2-bilar i Sverige från januari till maj i år.

Det motsvarar en ökning på 30,2 procent jämfört med samma period förra året. Företaget har även ökat sin marknadsandel för elbilar från 3,2 till 5,5 procent under samma period.

Polestar 2 BST Edition 270 är nördigare än nördigast.
Polestar 2 BST Edition 270 är nördigare än nördigast. (Foto: Polestar)

Fakta

I Sverige finns fem retail-ställen, kända som Polestar Spaces, där kunder kan få hjälp av specialister. Du hittar dem i Göteborg, Malmö, Stockholm, Umeå och vid Landvetter flygplats.

Företaget har ambitiösa planer för framtiden med siktet på att ha fem prestanda-elbilar till 2026, inklusive Polestar 5 och Polestar 6.

Läs även: Torsk på tullen: Polestar tvingas lämna Kina. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Energikris
Spela klippet

Europas energikris: Höga priser och tveksamma lösningar

Energikrisen i Europa visar på utmaningar med den gröna omställningen. Många länder är beroende av naturgas, särskilt på vintern när energibehovet är större – och Europas energikris smittar även Sverige. En kombination av en omställning till väderberoende energiproduktion och kalla vinterdagar har gett rekordpriser på el i Tyskland – och södra Sverige dras med i krisen. […]