Polestars aktie faller brant på börsen efter hot om uteslutning. Samtidigt jagas Polestars två svenska bolag av Kronofogden. Här är läget.
Polestar faller brant – 139 ärenden hos fogden
Mest läst i kategorin
Det är minst sagt besvärliga tider för det svenska elbilsföretaget Polestar.
Elbilsföretaget, med huvudkontor i Göteborg, driver sin verksamhet i två bolag i Sverige. Polestar Performance AB svarar för en stor del av konceptutvecklingen och för den globala försäljningen.
Polestar Automotive Sweden AB sköter bilförsäljningen i Sverige.
Polestar Performance AB, med Thomas Ingenlath som vd, omsätter 26 miljarder kronor och gjorde en förlust på 9 miljarder, enligt senaste bokslutet.
Stamkund hos fogden
Polestar Performance jagas även av Kronofogden. Nu skriver Carup att bolaget de tre senaste åren haft 54 fall av betalningsförelägganden hos fogden vid sidan av 21 ärenden med fordonsskatt och trängselskatt som gått dit.
Det senaste kravet är från Göteborgs stads parkering, som söker ett betalningsföreläggande för ett krav på 6 393 kronor.
I början av månaden krävde Manpower 26 412 kronor via Kronofogden och bland övriga som kräver pengar finns Trollhättan Energi, Postnord, Dustin, Vattenfall och Telia liksom tidigare Transportstyrelsen.
”Administrativa fel”
Förklaringen?
”Det är administrativa fel i fakturahanteringen som håller på att åtgärdas”, enligt Theo Kjellberg, global PR-chef för Polestar.
Även Polestar Automotive Sweden AB har problem med att betala fakturor i tid.
Där handlar det om 21 ärenden hos Kronofogden de tre senaste åren vid sidan av 43 fall med fordons- och trängselskatter.
Läs även: Polestars ordförande vägrar svara på frågor. Dagens PS
Har inte redovisat
Det hela har uppdagats sedan Polestar meddelat att man har fel i sin redovisning för 2021 och 2022 vilket gör att man behöver revidera bokslutet.
Av det skälet har man två gånger tvingats skjuta upp årsredovisningen för 2023 och inte kunnat lämna den som begärt till amerikanska finansinspektionen SEC.
Det i sin tur har gjort att Poelestar varnats av Nasdaq-börsen och riskerar en uteslutning om man inte lämnar in en plan för rapporteringen.
Svarar inte
Polestars styrelseordförande är tidigare Volvo Cars-vd:n (börskurs Volvo Car) Håkan Samuelsson.
Di har sökt Samuelsson för kommentar men han sägs ha gjort sig oanträffbar.
Di påpekar att Samuelsson ytterst är ansvarig för skapandet av dagens Polestar, efter att ha drivit på köpet av vad som ursprungligen var ett trimningsbolag men 2017 gjordes om till ett rent elbilsbolag.
Sedan Polestar listades på amerikanska Nasdaq för två år sedan har aktien tappat 94 procent. Enbart den senaste veckan har gett ett tapp på 37 procent till nya bottennivån 0,78 dollar.
”Sämsta investeringen”
”Sämsta investeringen i mitt liv”, menar en investerare på Reddit.
Det kan möjligen även Håkan Samuelsson och Thomas Ingenlath säga, bakom skål och vägg.
De två, som fått sina aktier via optionsprogram, har hittills förlorat 102 respektive 58 miljoner kronor på börsnedgången för det bolag som gått från en värdering på 290 miljarder kronor till dagens 18 miljarder.
Läs mer:
Mångmiljonsmäll för Polestar-toppar och hollywoodstjärna. Dagens PS
Polestars kamp mot klockan – har 60 dagar på sig. Dagens PS
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.