Dagens PS

Polestar 3 ska ta kronan från Porsche

Polestar 3
Polestar 3 är ett nytt kapitel för det elektriska prestanda-märket. (Foto: Polestar)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 15 okt. 2022Publicerad: 15 okt. 2022

Med nya Polestar 3 har märket tagit ett kliv upp rent segmentmässigt, inte minst i termer av pris. De har primärt haft siktet inställt på Porsche som för närvarande är herren på den kördynamiska täppan.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Nya Polestar 3 lanseras till en början i fullsmetat utförande med en prislapp som börjar på 970 000 kronor.

Både prisbilden och prestandan har att göra med att det elektriska bilmärket har siktet inställt på Porsche som för närvarande spelar i en annan liga.

Polestar 3

Med 3 menar Polestar allvar. (Foto: Polestar)

Från lyxbil till folkbil till lyxbil

Polestar lanserades med den mycket exklusiva modellen Polestar 1 vars främsta syfte var att etablera märket med pompa och ståt.

Modellen var begränsad till endast 1 500 exemplar och var en laddhybrid medan framtida modeller endast ska vara helt elektriska.

Polestar 2 blev i stället en volymmodell vars syfte var att etablera märket på den svenska marknaden.

Sagt och gjort: Polestar 2 har varit en mycket framgångsrik modell och har möjliggjort nästa steg i Polestars plan.

Polestar 4 kommer att vara en suv-coupé som är mindre en Polestar 3 och bygga på en annan plattform.

ANNONS

Polestar 5 är en produktionsvariant av Polestar Precept och Polestar 6 är produktionsversionen av Polestar O2 Concept.

Polestar 5 kommer att kosta från runt miljonen sägs det medan Polestar 6 kommer att kosta runt två miljoner kronor.

ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024

Polestar 3 ska ta kronan från Porsche

Beatrice Simonsson, produktchef på Polestar, hymlar inte med att det är märket från Stuttgart som det svenska märket har i sikte.

Det är dels en fråga om att erbjuda samma nivå av lyx, dels att bilen ska prestera på samma plan.

Det Porsche emellertid erbjuder är en känsla som är svårslagen. Samtidigt har det tyska märket sanslöst lojala kunder. Att locka till sig från mer etablerade märken kan således bli knepigt, inte minst på andra marknader.

När det gäller USA ska de successivt flytta en del av tillverkningen till South Carolina, i samma fabrik som Volvo.

Amerikanska konsumenter bryr sig väldigt mycket om att tillverkningen sker innanför rikets gränser, en av många anledningar till att nästan alla biltillverkare har fabriker i landet på andra sidan Atlanten.

Polestar har tidigare endast tillverkats i Kina, något som inte rimmar särskilt väl med den hållbara och ”sköna” aura som Polestar ändå vill förmedla.

ANNONS

Märket ses dock som svenskt i de flesta håll i världen, men att dra i gång med tillverkningen i USA bådar gott för märkets image.

Polestar 3

Polestar ska plocka kronan från Porsche i segmentet. (Foto: Polestar)

Polestar 3 ska erbjuda mycket känsla

Joakim Rydholm, ansvarig för kördynamiken i Polestar 3, är övertygad om att den nya elektriska suven kan prestera på samma nivå som Porsche.

Han har utvecklat Polestar 3 och rattat samtliga konkurrenter på marknaden – både elektriska och fossila – i jakten på att kunna erbjuda kunderna en körupplevelse utöver det vanliga.

Hur man än vänder och vrider på det blir det en fråga om att kunna erbjuda en kördynamisk upplevelse som imponerar även de mest kräsna av kunder, samtidigt som det inte ska inkräkta på bilens förmåga att fungera i vardagen.

Till bilens förfogande har Polestar 3 aktiv luftfjädring som kan anpassa sig efter rådande körsituation illa kvickt.

När den kör i 90 kilometer i timmen justeras fjädringen var femte centimeter för att erbjuda bästa möjliga körupplevelse.

En av paradgrenarna för Polestar 2 var just fjädringen med Performance-paketet som lyckades parera vägens ojämnheter både i låga och höga hastighet, en bra indikator för en välkalibrerad fjädring.

ANNONS

Polestar 3 tar det steget längre, inte minst med de 517 kusarna och 910 newtonmeter. Trots den enorma effekten är 0-till-100-tiden 4,7 sekunder vilket i sammanhanget inte är fenomenalt.

Polestar 3

Det kommer inte bli någon lätt match men Polestar har slagit på stort. (Foto: Polestar)

Tuffa tag

Det är ingen lätt utmaning som Polestar 3 står inför. Med det sagt har de inte sparat på krutet och den nya modellen verkar tveklöst ha det som krävs för att bli en riktig storsäljare.

Den tar sig an ett nytt segment med en annorlunda approach även om vissa saker inte känns helt genomtänkta.

Exempelvis är batteriet helt kolossalt – 111 kilowattimmar – vilket ändå inte ger en jätteimponerande räckvidd. Den kompenserar dock det med väldigt snabb laddning – upp till 250 kilowatt.  

Fortsättningsvis är den elektriska förbrukningen väldigt hög, trots mycket snack om effektivitet och design. Resan till Project Polestar 0 ser fortsatt lång ut.

Prismässigt framstår Polestar 3 emellertid som en bra deal jämte exempelvis konkurrenter som BMW iX och Tesla Model X. Porsches kommande elektriska bilar är dock försenade.

En provkörning får utröna huruvida den nya modellen har det som krävs. I det stora hela ser det lovande ut för nya Polestar 3 men att bryta sig in i toppskiktet av prestandasuvar är lättare sagt än gjort.

ANNONS

Polestar 3 stoltserar med en trevlig interiör med bra materialval. (Foto: Polestar)

Läs mer: Projekt Polestar 0 – snart kommer en helt klimatneutral bil

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]