Polestar har uppgraderat sin storsäljare 2 inför modellår 2024. Del av uppdateringarna innefattar räckvidd, effektivitet och prestanda.
Polestar 2 uppdateras - får fenomenal räckvidd
Mest läst i kategorin
Det är tack vare en rad hårdvaruuppgraderingar som exempelvis större batterier och nya motorer som det svenska märket har förbättrat den tekniska datan.
Miljöfokus
Polestar 2 har nu fått 22 procent längre räckvidd, 9 procent bättre effektivitet samt laddar 34 procent snabbare.
Det innebär numera att Long Range Single Motor-varianten har en räckvidd på upp till 654 kilometer enligt WLTP.
Det är längre än exempelvis Hyundai Ioniq 6 och Tesla Model 3.
Den går även att snabbladda upp till 205 kW om man väljer till det 82 kWh-stora batteriet.
Senaste nytt
Polestar 2 är numera bakhjulsdriven
En av de största uppgraderingarna är emellertid att Polestar 2 numera blir bakhjulsdriven i instegsutförande.
Likt koncernsyskonet Volvo har Polestar nu skiftat till bakhjulsdrift istället för framhjulsdrift.
Även den fyrhjulsdrivna varianten har nu ett system som i allt högre grad premierar bakhjulen, något som Polestar menar på ökar körglädjen.
Bakhjulsdrivna bilar är som regel roligare att köra än framhjulsdrivna och förknippas ofta med mer dynamisk körning.
Mindre klimatavtryck
Polestar har som målsättning att till 2030 blir helt klimatneutrala, i alla led och utan kompensation.
Vägen dit är emellertid lång, men märket gör sitt yttersta för att minimera klimatavtrycket.
Enligt Polestar har koldioxidutsläppen från vagga till grind ”reducerats kontinuerligt sedan leveranserna för modellen började 2020”.
Det har åstadkommits genom att använda sig av aluminium och ett batterihölje med lägre utsläpp samt användning av förnybar el på märkets fabriker.
Priser
Polestar 2 Standard Range Single Motor börjar på 559 000 kronor.
För Long Range Single Motor, varianten med 654 kilometers räckvidd, får du spendera 609 000 kronor.
Toppvarianten – Long Range Dual Motor, kostar från 674 000 kronor. Lägger du till Performance-paketet kostar bilen från 739 000 kronor.
De första leveranserna beräknas till slutet av 2023.
Läs även: Polestar 2 BST är ovanligare än Bugatti Chiron
Läs även: Första bakhjulsdrivna Volvo på 25 år
Läs även: Hyundai Ioniq 6 provkörd: Bättre än BMW och Tesla?
Läs även: Test: Polestar 1 genom Kalifornien – en svensk klassiker
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.