Dagens PS

Polestar 2 BST är ovanligare än Bugatti Chiron

Polestar 2 BST Edition 270
Vi gavs möjlighet att köra nya Polestar 2 BST Edition 270 på Ascari-banan i Spanien. (Foto: Polestar)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 26 nov. 2022Publicerad: 22 nov. 2022

Polestar 2 BST Edition 270 anspelar på The Beast som var en specialvariant av Polestar 2 för Thomas Ingenlath – märkets VD. Den nya, mer förarorienterade modellen, ska bara tillverkas i 270 exemplar Vi har provkört den i Marbella.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Just modellen 2 finns redan att tillgå med det Polestar kallar för sitt Performance Pack som innefattar rejälare Brembo-bromsar, Öhlins-dämpare och gula säkerhetsbälten.

Det är den modellen som varit utgångsläget för BST Edition 270, som redan är slutsåld.

Polestar 2 BST Edition 270

Körningen inleddes med en tur från Marbella upp till Ascari-banan. (Foto: Polestar)

Polestar 2 BST Edition 270

Polestar 2 BST Edition 270 är en förarorienterad elbil. (Foto: Polestar)

En rejäl genomgång

Svenskarna har inte snålat med att strössla specialmodellen med en rad uppgraderingar, allt i syfte att bidra till en härligare upplevelse bakom ratten.

Bilen markerar även startskottet för märkets specialmodeller – det kommer exempelvis fler Polestar 2-varianter i begränsad upplaga. 

Först och främst tog man 21-tumsfälgarna samt däcken från Polestar 1. Därefter sänkte man bilen med 25 millimeter (till en markfrigång på 121 millimeter) och installerade nya dämpare.

De nya dämparna är tvåvägsdämpare med justeringsreservoarer i främre bagageluckan. De nya dämparna är snabbare och bättre på att parera vägens ojämnheter än Performance Pack-varianten.

ANNONS

Det går att manuellt justera dämparna i hela 22 steg. Framtill öppnar man bagageluckan för att komma åt justeringsreservoarer medan övriga kräver att man höjer upp bilen med hjälp av domkraft.

Polestar 2 BST Edition 270

Det är bestämt meckigt att fippla med bilens diverse inställningar för fjädringen. (Foto: Polestar)

BST Edition 270 har även rallystag fram. Det är ett stag som går på ovansidan av de främre fjäderbenstornen vilket ökar högfartsstabiliteten genom att tillåta mindre rörelse från fjädringen.

Det finns nya stötfångare både fram och bak samt nya hjulhus. Polestar 2 BST Edition 270 börjar sin tillverkning i Polestar 1-avdelningen i Chengdu, Kina.

Pirelli P-Zero-sulorna är utvecklade i samråd med italienarna och är helt unika för modellen.

Det är sannerligen en fråga om många bäckar små. Exempelvis är bakhjulen bredare än framhjulen – men med samma fälgdimensioner, något som ökar både stabilitet och flinkhet.

Polestar 2 BST Edition 270

Det är otroligt mycket detaljtänk som genomsyrar den nya prestandamodellen. (Foto: Polestar)

ANNONS

Senaste nytt

Renodlad körglädje?

Hur är då denna nya förarorienterade variant av Polestar 2 att ratta? Vår testrutt gick från Marbella upp till den berömda racingbanan Ascari via en sju mil lång serpentinväg som klättrade genom den spanska topografin.

ANNONS

Polestar menar på att BST inte är en banbil, utan det är en prestandabil för allmänna vägar.

Det första man anmärker på är att BST är bra mycket stötigare i normalläget – 7/7–7 för fjädringsnördarna – och att styrningen ger en annan känsla. Den är mer direkt och rappare i responsen.

De 476 svenska kusarna är snabba ur blocken och går ner i backen via alla fyra hjul. Att köra om långsamma tradare längs det spanska vägnätet är inga bekymmer. Det intressanta är emellertid hur den tar sig an slingrigare vägar.

Det mest imponerande är hur fjädringen tar sig an allmänna vägar. Den har förmågan att upplevas som extremt styv samtidigt som den aldrig blir obekväm, något som fascinerar. 

Fjädringen lyckas väl med att sköta alla ojämnheter likt en ninja, och inga ojämnheter letar sig in i bilen via fjädringen.

Polestar 2 BST Edition 270

Att köra för kung och fosterland på bana kräver ingen proffsförare bakom ratten. (Foto: Polestar)

Varv efter varv

Efter att ha nosat på bilens potential på den spanska landsvägen var det dags att rasta Polestar 2 BST Edition 270 på den berömda Ascari-banan.

De två första varven var uppvärmningsvarv med fjädringen inställd i normalläget.

ANNONS

Därefter fick vi fyra varv på helt eget bevåg där vi fick rasta bilarna helt ensamma. Ascari är 5425 meter lång och varje kurva har plockats från en känd racingbana i världen.

Resultatet är en lekplats för de mest passionerade av bilfantaster och banan är både teknisk och bjuder på goda möjligheter att utforska en BST:s gränser.

Styrningen är kommunikativ och bilen är lättplacerad.

Hela bilen fullständigt osar kompetens. (Foto: Polestar)

Polestar 2 BST Edition 270 är en nörds våta dröm

Efter varje varv erbjuds vi möjlighet att ändra inställningar på fjädrarna – allt ifrån 1 (lika hårt som diamant) till 22 (lika mjukt som en hoppborg).

Medan skillnaden mellan läge 1 och 2 är tydliga är skillnaderna mellan 21 och 22 nästintill omöjliga att känna av.

Normalläget (7/7–7) bjuder på en bra balans mellan sport och komfort. För min smak är det lite för hårt för allmän väg, även om de spanska vägarna är lika släta som ett badrumsgolv. På svenska vägar lär upplevelsen vara desto mer brutal.

På det andra varvet hade jag det hårdaste läget (1/1–1). Skillnaden är påtaglig och Polestar 2 BST Edition upplevs som mycket seriösare.

ANNONS

Lekfullheten får ta ett kliv åt sidan för renodlad kompetens och bilen svarar blixtsnabbt på minsta input.

Polestar 2 BST Edition 270 är mer lämpad för körning på allmän väg snarare än på bana enligt svenskarna. (Foto: Polestar)

På en bana som Ascari fungerar det fint och även när man brassar på för fullt över exempelvis kerbs lyckas fjädringen väl med att se till att bilen hela tiden känns neutral.

BST känns extremt följsam och neutraliteten bidrar till att göra bilen väldigt tillmötesgående.

Trots sina atletiska färdigheter skulle vem som helst kunna ratta en BST i skapligt tempo utan att göra bort sig.

Det krävs mycket för att få bilen att understyra men när den gör det är det lätt att återfå kontrollen.

Med fjädrarna i den mest extrema inställningen känns hela bilen stramare och är betydligt mer svårruckbar – den eliminerar alla tendenser till överstyrning.

På det tredje varvet höjde jag i stället fjädringen till 16/16–17, vilket på ren svenska betyder ”väldigt mjukt”. Skillnaden är monumental och bilen blir på tok för mjuk.

I stället för att vilja tackla kurvor med samma sylvassa precision som ett rakblad blir det i stället mer som att försöka raka sig med en häcksax. Det gör även bakändan mer livlig.

ANNONS

I sin tur bidrar det till bilens lekfullhet men inkräktar rejält på dess möjlighet att rastas på bana.

Tanken med att testa ett av de mjukare lägena var helt enkelt att förstå sig på bredden av vad fjädringen de facto kan göra.

Polestar 2 är en studie i ingenjörskonst. (Foto: Polestar)

Svaret är att det är en enorm skillnad, något som ger kunderna större möjlighet att ställa in bilen efter sina behov.

Att emellertid låta kunderna bestämma så mycket över hur bilen ska te sig innebär att man lämnar över kontrollen på körupplevelsen.

Sedan är frågan hur ofta man egentligen skulle orka pilla på inställningarna.

Med det sagt lär de 270 kunderna som redan slagit till på bilen vara betydligt nördigare än genomsnittet för Polestar 2.

Polestar 2 BST Edition 270 är nördigare än nördigast. (Foto: Polestar)

Det är många bäckar små som gäller i Polestar 2 BST Edition 270. (Foto: Polestar)

ANNONS

Summan av kardemumman

Det mest utmärkande med Polestar 2 BST Edition 270 är hur sensationellt kompetent och lättkörd den är. Det återspeglas i körupplevelsen, på gott och ont.

Bilens förmåga att kunna dansa sig genom spanska landsvägar och på Ascari utan bekymmer är mycket imponerande.

Samtidigt som man imponeras av bilens dynamiska färdigheter, imponeras man mer över dess atletiska förmåga snarare än att det är renodlad körglädje man har att göra med.

Det är således inte en bil där varje sekund bakom ratten njuts av för fullt, men tillåter ett körsätt som i sin tur bidrar till att man har det riktigt roligt.

Polestar 2 BST Edition 270 måste köras hårt för att den ska upplevas som genuint körglad och med tanke på den myriad av inställningar som erbjuds har jag svårt att se hur kunderna ska kunna nyttja dess fulla potential.

Den nya limiterade modellen visar att de som jobbar på Polestar – varav många var på plats i Spanien – är genuina bilmänniskor.

Det bådar gott för vad som komma skall från det elektriska märket.

Alla 270 bilar är redan slutsålda. (Foto: Polestar)

ANNONS

Polestar 2 BST Edition 270 (2023)
Motor: Elmotor fram, bak, 476 hästkrafter, 680 newtonmeter
Kraftöverföring: En-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration: 0–100 km/h: 4,4 sekunder
Toppfart: 205 km/h
Elektrisk räckvidd: 462 km
Vikt: 2 113 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4606/1448/1985 mm
Pris: Från 859 000 SEK (slutsåld)

Rent prismässigt framstår Polestar 2 BST Edition 270 som väldigt prisvärd. (Foto: Polestar)

Högsta Växelns första intryck av Polestar 2 BST Edition 270
Slutbetyg: 4/5

Polestar 2 BST Edition 270 riktar in sig mot de elbilsfantaster som även är prestandanördar. Bilen är enormt kompetent och teknisk och det häftigaste är helt klart fjädringen, som dock är bestämt opraktisk. Edition 270 är en bil för prestandanördar, men frågan är om den är för bra.

Läs även: Polestar 1 genom Kalifornien
Se även:
 Recension av Bugatti Chiron 

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS