På tre år ska Volvo Cars 30-dubbla sin försäljning av elbilar. Den ökade tillverkningen ska ske i Kina och USA.
Enligt vd Håkan Samuelsson följer den hittills långsamma utvecklingen planen.
– Nästa elbil är vårt flaggskepp, stora XC90 som blir helelektrisk. Sedan kommer en liten helelektrisk bil, säger han i en intervju med Dagens Nyheter.
Planen: Så ska Volvo Cars 30-dubbla elbilarna
Mest läst i kategorin
Volvo Cars berättade i går om detaljerna i börsnoteringen och fick ett relativt gott mottagande bland analytikerna. Värderingen på 163–200 miljarder kronor ses av många som relativt låg. En riskfaktor som lyfts fram av Volvo själva i prospektet är Polestar. Skulle Polestars Spac-notering efter nyår misslyckas kommer Volvo behöva skjuta till pengar i en nyemission. Redan i dag är Polestar skyldigt Volvo Cars 5,5 miljarder kronor. Bland annat för bilar som tillverkats i Volvos fabriker. Fluktuationer i Polestars marknadsvärde på 170 miljarder kan också få stor återverkan på Volvos aktiekurs, då Volvo äger 49 procent av bolaget.
Men på längre sikt kommer Volvo Cars egen elektrifiering att få större inverkan på företaget och marknadsvärdet. Centralt i Volvos strategi är att ta en stark position inom ”elektrisk premium”. Varannan bil som säljs 2025 ska vara helt elektrisk och då ska volymen ha ökat från 770 000 till 1,2 miljoner bilar. I dag säljer Volvo 2,6 procent elbilar globalt, ganska precis 20 000 elektriska XC40.
På tre år ska volymen 30-dubblas, en ökning med 2900 procent från dagens nivå. Samtidigt ska vinstmarginalen (EBIT) öka till 8-10 procent. Enligt Håkan Samuelsson följer den hittills långsamma utvecklingen Volvos plan.
– Alla helt nya bilmodeller som vi släpper från och med i dag blir helelektriska. I mitten av nästa år kommer vi att ha betydligt högre kapacitet och ha elbilsmodeller i ett bredare prissegment för att kunna växa snabbt. Vi följer den plan vi har, säger han i en intervju med Dagens Nyheter.
Elektriskt flaggskepp
Håkan Samuelsson bekräftar att Volvos nästa bilmodell blir helt elektrisk. Det är flaggskeppet XC90 som endast släpps i en helelektrisk version nästa år. Därefter släpps en liten elektrisk SUV. Även S90 och V90 kan komma i elektriska versioner, enligt Håkan Samuelsson.
Nya XC90 får en interiör som påminner mycket om Tesla. En stor, 15-tums pekskärm liknande den i Tesla Model Y är centralt placerad i förarmiljön. Volvo har jobbat hårt tillsammans med Google för att göra bilen lika användarvänlig som Tesla.
Dubbelriktad laddning
Nya XC90 får också dubbelriktad laddning, vilket gör att ägarna kan överföra överskottsel i bilens batteri till elnätet. Det innebär att Volvobilar kan leverera energi till nätet när spotpriserna och koldioxidutsläppen relaterade till elproduktion är som högst.
Senare följer en mindre elektrisk SUV som byggs på Geelys så kallade SEA-plattform.
– Små bilar kan också vara premium. Bara för att du har en liten kostym behöver den inte vara polyester. Vi kommer också att använda SEA. Vi använder den för en mindre bil, där jag tycker att det är väldigt praktiskt och smart för oss att dela det, så att vi kan ha en kostnadsstruktur för en mindre bil som är mycket konkurrenskraftig, har Håkan Samuelsson berättat tidigare.
Enbart XC90-modellen kan innebära 120 000 sålda elbilar per år. S90 och V90 ger ytterligare nära 80 000 bilar. Den nya mindre SUV:en ska bli den verkliga elektriska volymmodellen. Volvo har en tuff men inte omöjlig utmaning framför sig.
Växer utanför Sverige
Volvo Cars ökade biltillverkning kommer inte att hamna i Sverige, enligt börsprospektet. Volvo spår att Torslandaverken ligger kvar på en volym av 300 000 bilar, medan fabrikerna i Charleston, USA och Daqing i Kina ska växla upp rejält.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.