Det finns inget ställe i världen som bjuder alla Ferraris bilar större motstånd på bana än biltillverkarens egna testbana: Pista di Fiorano.
Pista di Fiorano - där Ferrari får bekänna färg
Mest läst i kategorin
I takt med att Ferraris produktion av sportbilar ökade och samtidigt som satsningen i Formel 1 blev allt mer både prestige-tyngd och ekonomiskt viktig, såg Enzo Ferrari behovet av en egen testbana.
En plats där de själva kunde utvärdera bilarnas prestanda – utan insyn eller hänsyn till andra.
Tidigare hade Ferrari använt den närliggande Autodromo di Modena. En kombinerad landningsbana för sportflygplan samt en rundbana för biltestning.
Men i början på 1970-talet ansåg Enzo Ferrari att banan började få allt för stora säkerhetsbrister, och försökte få genom en upprustning. Men projektet stöp på bristande politisk vilja.
Eftersom Ferrari var beroende av mycket goda möjligheter till tetser, tog Enzo saken i egen hand. Ett större markområde köptes upp i direkt anslutning till fabriken i Maranello.
Här projekterades sedan en stor testbana där alla bilarnas egenskaper skulle kunna sättas på prov och utvärderas
Byggdes på bara ett år
Bygget av den tre kilometer långa och 8,4 meter breda banan påbörjades redan 1971 och öppnade för den första bilen den åttonde maj 1972.
För att kunna bjuda bilarna och deras förare rejält med motstånd, är banan byggd med en mängd olika kurvor, svängar och hörn, där kurvdiametrarna varierar mellan 13,7 och 370 meter.
Till säsongen 1992 adderades också en chikan som förlängde banan med 21 meter.
Konstruktionen och designen av banan är både anpassad för märkets “vanliga” sportbilar. Men självklart är det Formel 1-bilarnas egenskaper som står främst att testas.
Därför går banan enkelt att omforma så specifika Formel 1-banors kurvor och chikaner kan simuleras.
Det är inte bara bilarna
Bilarna är ju en sak, och däcken en annan. Delar av Pista di Fiorano är därför utrustad med ett sprinklersystem som kan simulera de förhållanden som råder undre regniga tävlingar.
Här kan bilarna provköras i regn, men framför allt kan däckens egenskaper utvärderas i en verklighetstrogen miljö.
Självklart noteras noga varvtider för varje bilmodell som testas på banan. Och inte helt förvånande är det Michael Schumacher som har varvrekordet.
Det sattes 2004 i en Ferrari F2004 och lyder på 0’55.999.
Vill även du provköra i Schumachers fotspår går det att ordna. Beställ en ny bil och hämta upp den själv vid fabriken, så kan en testvända på banan bli möjlig för dig.
Lycka till
Mer läsning:
Storstädning i svensk Ferrari-samling
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.