Dagens PS

Pirellis stora nyhet: Hållbara däck

Däcken måste steppa upp för att nå miljömålen. Men det är på gång. (Foto: Jaguar Land Rover)
Däcken måste steppa upp för att nå miljömålen. Men det är på gång. (Foto: Jaguar Land Rover)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 13 aug. 2024Publicerad: 13 aug. 2024

Pirelli revolutionerar däckindustrin med hållbara material. Range Rover Electric blir först med fsc-certifierade däck i stor skala.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Traditionellt sett har däck haft en tveksam miljöprofil. Men Pirelli har meddelat att allt naturgummi och rayon i deras däck ska vara fsc-certifierat senast 2026.

Och det är en gamechanger.

Range Rover Electric först ut med nya däck

Range Rover Electric blir först ut att rulla på dessa däck. JLR har meddelat att de blir den första tillverkaren att använda dem “i stor skala”.

Rayon, som tillverkas av naturliga källor som trä och fibrer, är en del av det nya hållbara receptet.

ANNONS

Senaste nytt

Vad fsc-certifiering betyder

Så, vad innebär fsc-certifiering?

Det garanterar att plantager sköts på ett sätt som bevarar biodiversitet och gynnar lokalbefolkningen. Och det säkerställer att inget ocertifierat material smyger sig in under produktionen.

Däck är en kemisk mix som kräver mycket forskning för att få till rätt. (Foto: Getty Images)
Däck är en kemisk mix som kräver mycket forskning för att få till rätt. (Foto: Getty Images)
ANNONS

Pirelli leder vägen

Pirelli är inte nybörjare på detta. Redan 2021 lanserade de det första fsc-certifierade vägdäcket.

Och i år har de tagit det vidare till Formel 1, där cirka 15 procent av varje däck består av certifierat naturgummi. Och deras P Zero Race RS? Där är 23 procent av varje däck gjort av certifierat naturgummi.

Kampen för hållbara däck

Däcktillverkare jobbar stenhårt för att minska sin miljöpåverkan. Och det är ingen lätt match, för däck är en kemisk cocktail.

Vi snackar naturgummi, syntetiskt gummi, kolsvart, silika, nylon, petroleum, textiltrådar, kemikalier, hartser – och mycket mer.

Michelin driver innovation och återvinning

Men det finns hopp.

Michelin och deras partners experimenterar med att producera bio-baserad butadien för att göra syntetiskt gummi av bioetanol istället för petroleum. Tidigare i år lyckades de med det i industriell skala.

ANNONS
Däckvärlden förändras, och det snabbt. (Foto: Getty Images)
Däckvärlden förändras, och det snabbt. (Foto: Getty Images)

Dessutom har de börjat använda silika från risskal, vilket är betydligt mer miljövänligt än att bryta sand. Och det kräver dessutom mycket lägre temperaturer.

Återvinning revolutionerar däckindustrin

Återvinning är också på frammarsch. PET-flaskor blir till polyesterfibrer, petroleum-baserade hartser ersätts med bio-baserade alternativ, och kolsvart återvinns från gamla däck. Till och med stålkablarna görs nu av återvunnet stål.

Michelin har redan gjort däck med 45 procent hållbara material sedan förra året.

Och Continental? Deras UltraContact NXT, som lanserades förra året, är proppat med upp till 65 procent återvunnet, förnybart och certifierat material.

Däckindustrin rör sig snabbt, och det här är förhoppningsvis bara början.

Framtiden: Stål istället för luft i bildäcken

Tänk dig en värld där däck inte behöver luft. Där bullret från vägen minskar drastiskt, och rullmotståndet är så lågt att fordonet drar mindre energi?

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS