Däcktillverkaren Pirelli släpper sitt cyberdäck som standard på superbilen McLaren Artura. Däcket är uppkopplat mot bilens centraldator.
Pirelli sätter sitt cyberdäck på superbilen från McLaren


Mest läst i kategorin
Pirelli Cyber Tire är superhjulet som inte bara mäter lufttrycket på däcket. Sensorn som är inbyggd däcket, skickar signaler direkt till bilens centraldator och ger även data på temperatur och acceleration.

En illustrativ beskrivning på hur Pirellis cyberdäck fungerar och skickar informationen direkt till föraren via bilens centraldator. Överföringen mellan däckets sensor och datorn är trådlös. (Illustration: Pirelli)
Första bilen
Den första bilen som får Pirellis Cyber Tire som standard är McLaren Artura, en hybrid-superbil packad med teknik för en säkrare körupplevelse, enligt tillverkaren. Sensorn i däcken vet om det är sommar- eller vinterdäck som sitter på bilen och kan påverka bilens antisladdsystem.

Som första bil att ha cyberdäcket som standard är värstingbilen Artura från McLaren. Tekniken kommer troligen att hamna billigare modeller i framtiden. (Foto: McLaren)
Idag är sensorn batteridriven och väger ungefär tio gram. I framtiden siktar däcktillverkaren på att sensorn ska drivas med den energi som bildas när däcket rullar. Pirelli tror att sensorn om någon generation, eller uppdatering, även kan komma att varna för vattenplaningar.

Att ha sensorn inmonterat i däcket dör att biltillverkarna kan samla in mer och mer information. En sak som är viktigt när man utvecklar tekniken för självkörande bilar. (Foto: McLaren)
Läs mer: Fler sportbilsartiklar på

Specialiserade på allt inom bilbelysning och styling, med ett särskilt fokus på diodtuning. Allt från högkvalitativa dekaler, LED-lister, positionsljus, blixtljus, och ett omfattande utbud av bilbelysning.