Dagens PS

Peugeots nya elbil redo att rulla ut

Peugeot e-3008 kostar från 559 900 kronor och går att beställa nu. (Foto: Peugot)
Peugeot e-3008 kostar från 559 900 kronor och går att beställa nu. (Foto: Peugot)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 23 maj 2024Publicerad: 23 maj 2024

Spänn fast säkerhetsbältena, för Peugeots nya elbil e-3008 är redo att rulla ut på svenska vägar. Nu kan du förhandsboka din egen och prislappen är officiell, har Peugot gått ut med.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Redan i mitten av juni kan du glida fram i denna elektriska skönhet. Men E-3008 är inte bara en elbil, det är Peugeots första modell på den splitternya plattformen STLA Medium.

Med ett kraftfullt batteri på 73 kWh tar den dig över 50 mil på en laddning (WLTP). Motorn på 210 hk ger dig en riktigt härlig körupplevelse.

Futuristisk rymdskepps estetik. En smaksak helt klart. Peugeot e-3008 finns att beställa. (Foto: Peugot)
Futuristisk rymdskepps estetik. En smaksak helt klart. Peugeot e-3008 finns att beställa. (Foto: Peugot)

Från 559 900 kronor

Och det bästa av allt? Du kan välja mellan tre olika utrustningsnivåer. Allure är instegsmodellen med ett lockande pris på 559 900 kronor.

Vill du ha mer lyx kan du välja GT för 589 900 kronor eller slå på stort med GT Ultimate för 629 900 kronor.

ANNONS

Senaste nytt

Semester eller vardag går lika bra

Philip Beermann, Peugeots svenska varumärkeschef, är minst sagt entusiastisk:

“Nya 3008 är späckad med Peugeots senaste design och teknik. Nu kan hela familjen åka på äventyr i en helt elektrisk SUV med gott om plats och en räckvidd som räcker både till vardags och på semestern. Och för den som föredrar det finns dessutom en hybridmodell som kombinerar el med bensin”, säger han i ett pressmeddelande.

ANNONS

Han fortsätter:

“Vi erbjuder tre olika utrustningsnivåer. Allure är välutrustad och perfekt för den som vill ha en prisvärd elbil. GT har allt du kan önska dig och GT Ultimate är för dig som vill ha det allra bästa, som 360-graderskamera, elektriskt justerbara stolar med massage och exklusivt nappaläder.”

Recensenterna har lite att klaga på

Recensenterna enas och de trycker på att bilen inte alls har en premiumkänsla och att det är lite trångt inne i bilen. Kanske framför allt i bak. Det bådar inte gott.

Vm i kanter. Inga runda former men en massa hörn och en enorm känsla av en så kallad cockpit. Peugeot e-3008 (Foto: Peugeot)
Vm i kanter. Inga runda former men en massa hörn och en enorm känsla av en så kallad cockpit. Peugeot e-3008 (Foto: Peugeot)

Kompakt och stor på samma gång

E-3008 är inte bara snygg, den är också praktisk. Med en längd på 4,54 meter och en hjulbas på 2,73 meter är den både rymlig och smidig.

Tack vare den smarta plattformen har Peugeot lyckats skapa en kompakt elbil med generöst utrymme. Inuti bilen hittar du hela 17 olika förvaringsutrymmen med en total volym på 34 liter. Och bagageutrymmet sväljer hela 520 liter.

Jag har aldrig varit särskilt förtjust i det rymdskeppsliknande utseendet som elbilar ofta har invändigt, men det är något med den här som tilltalar mig.

ANNONS

Jag kan dock hålla med om att den verkar lite trång här och var.

Läs mer: Peugeots nya suv tar upp kampen mot Tesla, Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Energikris
Spela klippet

Europas energikris: Höga priser och tveksamma lösningar

Energikrisen i Europa visar på utmaningar med den gröna omställningen. Många länder är beroende av naturgas, särskilt på vintern när energibehovet är större – och Europas energikris smittar även Sverige. En kombination av en omställning till väderberoende energiproduktion och kalla vinterdagar har gett rekordpriser på el i Tyskland – och södra Sverige dras med i krisen. […]