Peugeot 2008 är en liten, fransk kompakt-suv med en del udda lösningar. Nu har den kommit i ny tappning med uppdaterad elektrisk drivlina och längre räckvidd.
Peugeot e-2008 provkörd: Liten suv för små familjer
Mest läst i kategorin
Biltypen suv har ökat explosionsartat de senaste åren och Peugeot har en drös alternativ i segmentet, från litet till stort.
Peugeot 2008 är namnet på den minsta kompakt-suven och den finns även som eldriven variant för de som vill åka helt elektriskt.
I maj i år släppte märket en uppdaterad 2008 med en rad nyheter, däribland en ny drivlina för den elektriska versionen, e-2008.
Vi har provkört den sistnämnda på bergsvägarna runt Malaga i Spanien.
Bättre räckvidd än tidigare
Nuvarande generation e-2008 kom år 2019 med 345 kilometers räckvidd och en elmotor med 136 hästkrafter och 260 newtonmeter.
Den uppdatering som under våren har visat upp sig för världen har fler hästkrafter och längre räckvidd.
Nya e-2008 får 156 hästkrafter och en räckvidd helt på el som landar på 406 kilometer enligt WLTP.
Senaste nytt
2008 är en viktig modell
Modellen 2008 är viktig för Peugeot. Bilen har nämligen sålts i över 700 000 exemplar sedan lansering.
E-2008s primära marknad har varit Europa där den stoltserar med att ha varit den bästsäljande modellen i B-segmentet för suvar.
Över 75 000 helt elektriska bilar har sålts sedan den lanserades.
Nya e-2008 får ny design
Den mest anmärkningsvärda förändringen av designen är LED-strålkastarna fram som har gjorts om helt.
De tre ”rivmärkena” som kännetecknar Peugeots formspråk har flyttats ner från själva strålkastarna till stötfångaren. Personligen föredrar jag den tidigare layouten som enligt mig såg mer modern ut.
Grillen är omarbetad och har blivit aningen större än tidigare och Peugeot-emblemet fram är nytt.
Baktill har ljusen blivit slankare och Peugeot-texten på bakluckan har växt.
Tydligt att e-2008 är en liten suv
Peugeot e-2008 är en relativt liten bil. Trots det bjuder baksätet på tillräckligt med plats men sittdynan är något kort för personer med långa ben.
Bakrutan är liten så sikten bakåt är aningen skymd.
Interiören har uppdaterats men animeringarna i infotainmentsystemet är långa och det gör att systemet känns segt.
Ratten är kompakt och har en rektangulär form och förardisplayen har en 3D-effekt som fungerar bra och ser snygg ut.
Jag personligen föredrar en rund ratt men är säker på att man skulle vänja sig om man kör bilen under en längre period.
Materialen invändigt känns inte billiga och plastiga, men inte heller särskilt premium.
E-2008 bjuder på komfort
Under körning är nya e-2008 tyst, i alla fall på spansk asfalt. Hur den låter på svenska vägar får vi ta reda på senare när bilen kommer till Sverige.
Stötdämparna är ställda åt det mjukare hållet och överlag känns bilen bekväm.
Responsen är som man förväntar sig av en elbil, det vill säga kvick, utan att ge några nackskador vid fullt gaspådrag.
Vid mer inspirerande körning är styrningen aningen oförutsägbar, men det är gissningsvis få kunder som kommer att utforska e-2008s sportiga sida.
Summan av kardemumman
Peugeot e-2008 bjuder på exakt vad man förväntar sig att den ska göra.
Den är bekväm och enkel att köra. I trång stadstrafik passar den lilla storleken bra och eftersom den är en suv så sitter man lite högre än i en halvkombi.
E-2008 är den elektriska Peugeot som säljer bäst.
Den är en vardagsbil för den mindre familjen och ett attraktivt val för leasingkunder som inte vill ha något mer än att ta sig från A till B på enklast möjliga sätt.
Uppdaterade Peugeot 2008 kommer att få ett leasingpris på ungefär 3 500 kronor i månaden för bensinversionen.
Priset på elektriska e-2008 är ännu inte släppt men den nuvarande generationen kostar cirka 500 000 kronor.
För 50 000 kronor mer får man en Tesla Model Y eller en Polestar 2 som båda är betydligt roligare bilar.
Peugeot brukar ha attraktiva priser på leasing och det kan bli avgörande för modellens popularitet bland privatköpare.
Peugeot e-2008 (2023)
Motor: Elmotor fram, 156 hästkrafter, 270 newtonmeter
Kraftöverföring: Steglös växellåda, framhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 9,1 sekunder
Toppfart: 150 km/h
Räckvidd på el: 406 km (WLTP)
Batteri: 54 kWh
Vikt: 1 648 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4304/1987/1550 mm
Pris: Ej fastställt i Sverige
Högsta Växelns första intryck av uppdaterade Peugeot e-2008
Slutbetyg: 3,5/5
Peugeot e-2008 är en komfortabel liten suv. Den är lätt att köra och smidig i stadstrafik, men inte särskilt rolig. Den passar den lilla familjen som vill ha ett bekymmersfritt transportmedel i vardagen.
Redaktör på Högsta Växeln. Har kört allt från Ferrari till det mest spartanskt utrustade man kan hitta. Stolt ägare av en Fiat 500 från 1974.
Redaktör på Högsta Växeln. Har kört allt från Ferrari till det mest spartanskt utrustade man kan hitta. Stolt ägare av en Fiat 500 från 1974.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.