Peugeot är inte kända för att erbjuda prestandabilar med många hästkrafter. Det finns dock ett undantag och det stavas 508 PSE.
Peugeot 508 PSE provkörd: Kvick men svindyr
Mest läst i kategorin
Franska Peugeot meddelar att elektrifiering står högt upp på prioritetslistan.
År 2030 ska alla Peugeots modeller vara helt eldrivna och från och med i år är alla bilar elektrifierade på något vis.
Innan vi går över helt till el finns det dock lite kvar att hämta från de fossildrivna förbränningsversionerna, även om ett batteri är med och hjälper till.
Vi har provkört toppmodellen Peugeot 508 PSE i Malaga, Spanien.
508 PSE är sportigast av alla
Benämningen PSE står för Peugeot Sport Engineered vilket innebär att den, som namnet antyder, är sportigare än sina stallkamrater.
Modellen 508 har uppdaterats och det innebär att designen har fått en modernare look.
Formen är sig lik men grillen har växt och LED-ljusen har blivit större och tagit formen av tre rivmärken istället för ett som den hade tidigare.
Även baken har blivit mer stilren med nya, slankare bakljus och en ny, modernare Peugeot-logga.
Det handlar dock inte om några våldsamma förändringar utan mer av ett sedvanlig ansiktslyft.
508 med en udda ratt
Insidan bjuder på en kompakt och aningen rektangulärformad ratt som det råder delade meningar om. Vissa gillar den, andra inte.
Interiören liknar den i kompakt-suv:en Peugeot e-2008 som vi har provkört på samma plats i Spanien.
Dock är kupén i 508 mer lik en cockpit där föraren är mer omsluten av mittkonsolen och diverse reglage.
De tangentliknande fysiska knapparna under skärmen är snygga och känns behagliga att klicka på.
Helt på el eller maximal prestanda
När bilen startar och vi påbörjar rutten som leder oss upp i bergen runt Malaga visar displayen 28 kilometer räckvidd på el. Det är lägre än WLTP-siffran som lyder 45 kilometer.
Det går att välja på ett antal körlägen som eldrift, hybrid, komfort, sport och 4WD.
508 PSE rullar iväg tyst på eldrift men om man trycker gasen i botten vaknar bensinmotorn till liv och hjälper till att leverera all tillgänglig kraft.
Gasresponsen är dock relativt seg och det tar en stund innan bilen börjar röra på sig. Det känns lite som att drivlinan tvekar trots att elmotorerna borde leverera direkt vrid.
Peugeot 508 PSE är inte helt genomtänkt
Om man inte trycker gasen hela vägen ner märker man hur elmotorerna hjälper till innan växellådan har hunnit växla ner.
Vi pressade 508 PSE hårt på de kurviga bergsvägarna för att se hur väl den lever upp till sitt namn.
Kurvtagningsförmågan är god och komforten är bra trots att bilen inte lutar särskilt mycket när man svänger.
Något som är tydligt märkbart i kurvor när man håller hög fart är att sätena inte ger det stöd som önskas.
Jag hade hellre sett att sätena kramade kroppen mer och att sidostöden var lite hårdare än vad de är. Dessutom finns det inga handtag i taket ovanför passagerardörren.
Bekväm men högljudd
En annan underlig detalj är att det inte går att få upp något varvtal trots att displayen är digital. Det är som att den inte är anpassad för att köras entusiastiskt.
I övrigt är svängradien tajt och styrkänslan god, och inte för tung som den kan bli i andra prestandabilar.
I motorvägshastighet känns 508 PSE bekväm men det sipprar in en del vindljud.
Summan av kardemumman
I Sverige tror man inte att 508 PSE kommer att bli någon storsäljare, utan att den kommer att säljas till trogna Peugeot-kunder som känner sug efter fler hästkrafter.
Det resonemanget är rimligt med tanke på att 508 PSE kostar hela 200 000 kronor mer än 508 som vanlig laddhybrid.
Prislappen är med andra ord svår att svälja och konkurrenterna är både riktigt bra och många.
Man får exempelvis en BMW M340i, eller varför inte en Volvo S60/V60 Polestar Engineered med 100 fler hästkrafter och dubbla räckvidden på el för samma pris.
Peugeot 508 är med andra ord en trevlig bil, men inte i prestandautförandet PSE som är för dyr för sitt eget bästa.
Peugeot 508 Peugeot Sport Engineered
Motor: 1,6-liters, 4-cylindrig, bensin, 200 hästkrafter + elmotor. Systemeffekt 360 hästkrafter, 520 newtonmeter.
Kraftöverföring: Åttastegad växellåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 5,2 sekunder
Toppfart: 250 km/h
Räckvidd på el: 45 km (WLTP)
Vikt: 1 950 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4750/1859/1403 mm
Pris: 769 900 SEK
Redaktionens intryck av uppdaterade Peugeot 508 PSE
Slutbetyg: 3/5
Peugeot 508 är en snygg och bekväm bil.
508 PSE däremot är snabb, men för dyr och ogenomtänkt. Konkurrenterna i modellens prisklass är många och väldigt bra.
Den är en skapelse som uppskattas av en mycket nischad målgrupp och det gör den till allt annat än en framtida storsäljare.
Redaktör på Högsta Växeln. Har kört allt från Ferrari till det mest spartanskt utrustade man kan hitta. Stolt ägare av en Fiat 500 från 1974.
Redaktör på Högsta Växeln. Har kört allt från Ferrari till det mest spartanskt utrustade man kan hitta. Stolt ägare av en Fiat 500 från 1974.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.