Dagens PS

Peugeot 208 som likbil – den som spar han har

Peugeot 208 likbil
Från sidan ser man direkt att denna Peugeot 208 de facto är en likbil. (Foto: Carscoops)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 09 sep. 2022Publicerad: 09 sep. 2022

Resan till den sista vilan är oftast en högtidlig sådan och görs således i lyxbilar. I Argentina finns det emellertid en likbil i form av en Peugeot 208 att tillgå, för de som vill spara in i det sista.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Det är i argentinska Cordoba – namne med den spanska staden som Seat Cordoba är döpt efter – som ett begravningshem erbjuder sina kunder möjligheten att färdas till graven i en Peugeot 208.

De gjorde tydligen samma med förra generationen 208; Peugeots nomenklaturer slutar numera vid 8, även om denna generation egentligen borde heta 209.

Lyckligtvis rör det sig inte om en standardkittad 208, utan en som har fått sig en omfattande ombyggnation för att kunna husera döda passagerare.

Även takhöjden framtill har ökat, något som gynnar huvudutrymmet för de som ska ratta den avlånga franska kärran.

Peugeot 208 likbil framifrån

Halogenlamporna avslöjar att det rör sig om instegsmodellen av Peugeot 208. (Foto: Carscoops)

Längre än original

Både fram- och baktill ser likbilen identisk ut med en vanlig 208. Sett från sidan är det dock en annan femma.

Bilen har gått från att vara en femdörrarsmodell till en tredörrars med LED-belysning baktill och nappaläder, något som bestämt höjer känslan av lyx som förvisso började på noll.

Som man kan utröna av bilderna rör det sig om en instegs-208, något halogen-lyktorna avslöjar. En 208 GTi borde finnas för de som levde ett mer fartfyllt liv.

ANNONS

Allt krut har alltså lagts på att göra den sista färden så billig som möjlig, något som förvisso inte låter helt orimligt med tanke på hur dyra begravningar är.

Särskilt i ett land som Argentina där inflationen är tredje högst i världen.

Peugeot 208 interiör

Lyxig belysning höjer premiumkänslan i en Peugeot 208 likbil.

ANNONS

Senaste nytt

Inte direkt bråttom i en Peugeot 208 likbil

Motorn under huven är en trecylindrig pjäs på 83 hästkrafter och 118 newtonmeter.

Även om en trepipig motor ofta låter sportigt lär körupplevelsen i denna Peugeot 208 likbil-edition vara långt ifrån sportig.

Prestanda har med andra ord inte varit av högsta prioritet vilket känns bestämt rimligt; vem har egentligen bråttom till graven?

Peugeot 208 bakifrån

Vad hade ni valt? Denna eller en Volvo V90 Nilsson? (Foto: Carscoops)

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS