Dagens PS

Per-Ola Olsson kräver – låt elbilarna betala för vägslitaget

Borde elbilarna få betala mer i skatt? (Foto: Getty Images)
Borde elbilarna få betala mer i skatt? (Foto: Getty Images)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 21 apr. 2025Publicerad: 21 apr. 2025

Elbilarnas låga skatter väcker debatt. Krönikören Per-Ola Olsson anser att systemet är orättvist och kräver förändring.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

I en nyligen publicerad krönika i kt-kuriren argumenterar Per-Ola Olsson för att det nuvarande svenska skattesystemet för fordon är orättvist och behöver reformeras. Han menar att elbilar åtnjuter oskäliga fördelar jämfört med bensin- och dieselbilar, och att detta skapar en ohållbar situation både ekonomiskt och socialt.

Skattesystemet gynnar elbilar oproportionerligt

Olsson pekar på att elbilar, sedan de började bli vanliga, har haft en tydlig fördel i skattesystemet. Medan ägare till bilar med förbränningsmotorer betalar fordonsskatt baserad på utsläpp samt höga skatter på drivmedel, kommer elbilsägare betydligt lindrigare undan. Efter de första fem åren, då fordonsskatten är noll, landar den årliga skatten för en elbil på endast 360 kronor.

Experterna har sagt sitt: Vilken elbil tar hem segern?

Det är inte lätt med alla nya elbilar som dyker upp. För oss, okända märken från Kina, blandat med ständigt närvarande Tesla. Så vem vinner? Ja – vilken

Detta, menar Olsson, står i stark kontrast till den faktiska påverkan elbilarna har på infrastrukturen. Han framhåller att elbilar ofta är tyngre än motsvarande fossildrivna bilar på grund av sina batteripaket. Som exempel nämner han att en Tesla Model 3 väger runt 1 800 kilo, medan en jämförbar Volvo V60 väger cirka 1 600 kilo. Tyngre fordon orsakar generellt mer slitage på vägar och broar, men dagens system tar främst hänsyn till koldioxidutsläpp vid beskattning, inte vikt eller vägslitage.

ANNONS

Senaste nytt

Ojämlikhet och landsbygdens börda

Enligt Olsson skapar detta system inte bara en obalans i hur infrastrukturkostnaderna fördelas, utan också en social ojämlikhet. De höga drivmedelsskatterna drabbar särskilt hårt på landsbygden, där bilen ofta är en nödvändighet och alternativen är få.

Samtidigt har invånare på landsbygden ofta sämre ekonomiska förutsättningar att investera i en dyrare elbil för att undkomma de höga drivmedelskostnaderna och fordonsskatten. Han anser att systemet är snedvridet och missgynnar dem som är mest beroende av bilen.

Kia EV9 vs Volvo EX90: En duell mellan jättar

Två av bilvärldens mest efterlängtade sjusitsiga elbilar är äntligen här. Kia EV9 gör sig redo att ta upp kampen mot Volvo EX90, en modell som varit

ANNONS

Förslag på nya skattemodeller

För att skapa ett mer rättvist system föreslår Olsson att man överväger att ersätta dagens skatter med modeller som bättre speglar den faktiska användningen och belastningen på vägnätet. Ett alternativ han diskuterar är en kombination av kilometerskatt och en enhetlig energiskatt. Kilometerskatten skulle baseras på körsträcka och fordonets vikt (tonkilometer), vilket direkt kopplar till vägslitage. Energiskatten skulle vara densamma oavsett om energin kommer från el, bensin eller diesel, vilket säkerställer att alla betalar för sin energiförbrukning.

Olsson medger dock att en ren kilometerskatt skulle kunna slå hårt mot landsbygdsbor som kör längre sträckor. Han föreslår möjliga justeringar som geografiskt differentierad skatt (högre i städer) eller ett skattetak för att mildra effekterna. Han påpekar också att landsbygden länge betalat för vägunderhåll som sedan uteblivit. Ett annat, enklare alternativ som nämns är en fordonsskatt baserad på vikt, vilket direkt skulle adressera elbilarnas tyngd. Även här ser han en risk att det drabbar landsbygdsbor som ofta behöver tyngre fordon av praktiska skäl.

Oavsett lösning är Per-Ola Olssons budskap tydligt: Dagens system där elbilar subventioneras genom låga skatter på bekostnad av andra trafikanter är inte hållbart. Han efterlyser en reform där alla fordon betalar för sin faktiska påverkan på infrastruktur och miljö, utan att oproportionerligt straffa dem som saknar alternativ.

Dagens PS har sökt Transportstyrelsen för en kommentar.

Jättekraftig ökning för elbilar – trots mörka moln

Elbilsförsäljningen rusar globalt. Stark tillväxt noteras i hela världen, men tullar kan sätta käppar i hjulet. Den globala försäljningen av elbilar

Läs också:

Kenneth fick sin bil utmätt av Kronofogden – har noll kronor i skulder. News 55

Blixtnedslag i bilen – är du verkligen säker? E55

ANNONS

Från paria till guldkalv – försvarsindustrins revansch. Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS