I hjärtat av efterkrigstidens Spanien, under en tid av återuppbyggnad och innovation så föddes Pegaso. En satsning som skulle komma att utmana den etablerade ordningen inom sportbilsvärlden.
Pegaso: När spansk passion utmanade Ferrari
Mest läst i kategorin
I vår artikelserie om Europas glömda biltillverkare har turen kommit till spanska Pegaso som på 50-talet byggde sportvagnar som utmanade framför allt Ferrari.
Läs mer om klassiska biltillverkare:
Facel – världskändisarnas okända favorit
Drivkraften och passionen hos Wifredo Ricart var lika imponerande som de fordon han drömde om att skapa.
Han hade på 50-talet ansvaret att utveckla sportbilarna hos Pegaso – ett namn som kanske inte ekar lika kraftfullt som Ferrari eller Bugatti idag, men som hos verkliga bilentusiaster står för passion och banbrytande design.
Ricarts karriär inom bilindustrin tog honom till en viktig roll hos Alfa Romeo där han arbetade sida vid sida med Enzo Ferrari. En relation som enligt rykten lär ha varit frostig och slutat med en stor konflikt.
Läs mer om Wifredo Ricarts arbete på Alfa Romeo
Han lämnade Alfa Romeo efter kriget 1945 och gick till det spanska ENASA. Bolaget hade rötterna i den spanska fordonsindustrin bl.a. genom resterna från lyxbilstillverkaren Hispano-Suiza.
Läs mer om auktionen på Pegaso Z-102 Saoutchik II Berlinetta
Här fick Ricart förverkliga sin vision. Att skapa en sportbil som inte bara kunde mäta sig med, utan även överträffa, det bästa som Italien hade att erbjuda.
1953 var Pegaso Z-102 snabbast i världen
Pegaso Z-102 blev resultatet, en teknisk och estetisk triumf som representerade Spaniens förmåga att på riktigt tävla på den globala bilscenen.
Med sin avancerade V8, fyra kamaxlar, fyra ventiler per cylinder och dubbla Weber förgasare, var Z-102 en uppvisning i vad spanska motortillverkare kunde åstadkomma.
Den spanska drömmen att överträffa Ferrari
När en kompressormatad Z-102 bröt hastighetsrekord och blev världens snabbaste produktionsbil 1953, var det inte bara en teknisk bedrift – det var en manifestation av Wifredo Ricarts dröm att överträffa Ferrari.
Design före sin tid
Vi får tänka på att det är 1953 vi pratar om och hur övriga bilmarknaden såg ut i mitten 50-talet.
Pegaso hade linjer och design som långt före sin tid och inspirerade flera andra tillverkare. Inte minst hittar vi tydliga influenser till Volvo P1800 som designades av Pelle Pettersson i början 60-talet.
De flytande linjerna och skulpturala formerna var inte bara design utan har också en funktionell aspekt som bidrog till bilens prestanda.
Djärv satsning som inte höll i längden
Pegasos utmaning mot de etablerade namnen inom sportbilsvärlden var både djärv och ambitiös.
Genom att kombinera prestanda med en design och kvalitet som kunde matcha de bästa förde Pegaso ut Spanien på den internationella bilscenen.
Men underbart är kort. Pegaso tillverkade sina sportbilar från 1951-1958. Därefter lades tillverkningen ner på grund av bristande lönsamhet och Wifredo Ricart lämnade bolaget.
Pegaso däremot fortsatte framgångsrikt att tillverka allt från lastbilar till bussar och kranar. Idag har det spännande varumärket inkorporerats under IVECO-koncernen.
Pegaso lämnar ett passionerat avtryck i historien
I dag, när vi beundrar en Pegaso är det inte bara bilarna skönhet eller prestanda vi ser. Vi ser en historia om passion och ambition, om att sträva efter att inte bara utmana Ferrari utan även att överträffa sig själv.
För de få lyckliga som någon gång får sätta sig bakom ratten på en Pegaso, är det mer än bara en körupplevelse.
Det är en resa genom en tid av innovation och äventyr, en tid när en liten spansk biltillverkare vågade drömma stort och skapade något som inspirerade andra biltillverkare i generationer.
Pegaso var bara ett ögonblick i bilhistorien, men dess arv av passion och skönhet lever i allra högsta grad kvar. Något som tydligt avspeglar sig i prislappen på den klassiska bilmarknaden.
Läs mer om klassiska bilar:
Topplistan: 30-talets vackraste bilar. Dagens PS
Deusenberg – en alldeles för kort amerikansk dröm. Dagens PS
Chefredaktör och ansvarig utgivare.
Chefredaktör och ansvarig utgivare.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.