Elbilar i hamnen som väntar på leverans och elbilar på flygplatsparkeringar. Nu ska de få en roll i att stötta elförsörjningen.
Parkerade elbilar ska rädda elnätet
Mest läst i kategorin
Till hamnen i Malmö importeras bilar från Stellantis, Byd, MG, Suzuki och Subaru, för att sedan gå vidare till återförsäljare i Sverige och Danmark.
Det gör att det kontinuerligt står cirka 10 000 bilar uppställda där i väntan på vidare leverans. En tredjedel av dem, ungefär, är elbilar.
Det är det ena. Det andra är att det stundtals råder effektbrist i södra Sverige, vilket pressar upp elpriserna sedan vi valt att göra energiförsörjningen till ett privatiserat Vilda Västern.
Varför då inte kombinera dessa två faktorer, tänkte energibolaget Uniper och bilimportören Axess Logistics.
Stöttar elnätet
Nu har man gjort slag i saken och ska använda elbilarna i hamnen för att leverera stödtjänster till elnätet, skriver Ny teknik.
För ett år sedan skrev bolagen ett avtal på letter of intent-nivå. Nu har man gjort om det till ett formellt affärsavtal och ska dra igång.
I första läget ska 40 elbilar användas, motsvarande 400 kilowatt i effekt. På sikt ska man öka antalet inkopplade bilar och nå en effekt på 5 megawatt, motsvarande vad en medelstor svensk industri använder, enligt Unipers vd Johan Svenningsson.
”Men vi tar det stegvis. I första steget vill vi visa att det går. Nu vill vi främst komma i gång och sälja stödtjänster”, säger Svenningsson till Ny Teknik.
Senaste nytt
Kopplas ihop
Axess, bilimportören, står för bilar och laddinfrastruktur – Uniper tar rollen som aggregator.
Eftersom varje enskild elbil har för litet batteri behöver de aggregeras till en virtuell enhet.
I första steget handlar det om så kallad smart laddning, där laddningen kan startas eller avslutas beroende på elnätets behov, säger parterna.
Johan Svenningsson påpekar att företaget finansierat forskning vid universitetet i tyska Aachen som visar att batteriet mår bättre av att ”motioneras” under tiden bilen står oanvänd.
”Förhoppningen är att kunderna kan se det som goodwill, som en insats för the greater good. Jag tror att detta är en förutsättning för att få fart på elektrifieringen”, säger Mats Eriksson, vd för Axess.
Flygplatser nästa?
Axess Logistics har ett antal terminaler i Sverige, bland annat i Malmö, Halmstad och Göteborg. Totalt använder bolaget upp till 2,4 MW för elbilsladdning. Beroende på konjunktur står bilarna parkerade olika länge.
Mats Eriksson ser stor potential att fortsätta bygga ut kapaciteten att stötta elnätet.
”Vi ser även en möjlighet kring flygplatsparkeringar. Åker du till Kastrup och ställer bilen där kan det vara attraktivt att koppla upp sig mot ett sådant här system mot någon form av kompensation”, säger Eriksson.
Är det Tysklands fel att elräkningen svider? Dagens PS
El-uppror: Betalar tusenlappar i onödan. Dagens PS
Elprischocken – eller stämmer det verkligen? Realtid
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.