Dagens PS

Panda-kris: Stellantis stoppar produktionen

Det går trögt för Fiats små bilar. Ytterligare en fabrik stoppar produktionen under en viss tid. (Foto: Fiat)
Det går trögt för Fiats små bilar. Ytterligare en fabrik stoppar produktionen under en viss tid. (Foto: Fiat)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 17 okt. 2024Publicerad: 17 okt. 2024

Det är tufft på bilmarknaden i Europa och Fiat tvingas nu pausa produktionen på ytterligare en modell som tillverkas i Italien.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Stellantis, tillverkaren bakom Fiat Panda, har meddelat att de tillfälligt kommer att stoppa produktionen av den populära modellen i Italien.

Detta beror på en rad utmaningar som bilindustrin står inför, inklusive låg efterfrågan på elbilar och hård konkurrens från Kina.

Stoppet kommer att ske under perioden 11-29 november och påverkar fabrikerna i Pomigliano d’Arco, Termoli och Pratola Serra enligt Reuters.

Dessutom har Stellantis redan pausat produktionen vid Mirafiori-fabriken i Turin, där Fiat 500e och två Maserati-modeller tillverkas. Detta stopp varar fram till den 1 november.

Läs också: Nu vill ingen köpa Fiat längre

Tuffa marknadsförhållanden

Anledningen till produktionsstoppet är, enligt Stellantis, de tuffa marknadsförhållandena.

Företaget understryker dock att de är fast beslutna att säkra fortsatt verksamhet i Italien, men erkänner samtidigt att de står inför svåra utmaningar som kräver tuffa beslut.

Enligt marknadsundersökningsföretaget Dataforce har försäljningen av Fiat Panda i Europa minskat markant. I augusti 2024 såldes endast 3 873 bilar, jämfört med 6 505 bilar under samma månad 2023.

ANNONS

Utmaningar för Stellantis

Förutom låg efterfrågan på elbilar och konkurrensen från Kina brottas Stellantis även med stora lager i USA, vilket har lett till sänkta prognoser för både vinst och kassaflöde.

Det återstår att se hur länge produktionsstoppet för Fiat Panda kommer att vara.

Stellantis: Dödsstöten för klassiska bilmärken?

Hoppsan. Tidsfristen kortas avsevärt för Stellantis varumärken. Men det är inte Tavares som får göra jobbet. Biljätten Stellantis, med sina 14 varumärken,

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS