Ett stort problem med dagens elbilar är att de är för tunga. Det ställer främst till det för tillverkare av hyper- och supersportbilar. Enligt italienska Pagani är det något som senarelägger deras elbilsplaner.
Pagani: Dagens elbilar är alldeles för tunga
Mest läst i kategorin
Pagani jobbar febrilt på en elektrisk hyperbil. Kruxet är att dagens batterier är för tunga, vilket i sin tur inkräktar på märkets lättviktsfilosofi.
Det rapporterar brittiska Top Gear.
Långvarig utveckling
Christopher Pagani, Horacio Paganis son, har berättat för den brittiska tidningen att de har jobbat på en elektrisk hyperbil sedan 2018.
Det som emellertid är den svaga länken är tyngden på dagens batterier.
Paganis filosofi grundar sig i att erbjuda lätta bilar, något som inte går med dagens batteriteknologi.
Senaste nytt
Koffein för en bil
”När det kommer till våra bilar måste de väga lite” har Pagani berättat för Top Gear.
Det är en fråga om att körupplevelsen ska kunna klassificeras som rolig, något som är desto svårare när en bil är tung.
Att skruva ner vikten på en bil är som att addera koffein till körupplevelsen.
Elbilar försöker ofta att kompensera med kraft – ett praktexempel är Pininfarina Battista som må väga 2 063 kilogram men har 1 914 hästkrafter.
Pagani är inte rädda för innovation
Pagani menar på att de inte är emot att utveckla elbilar och att de ständigt jobbar med innovation.
Koenigsegg är inte på samma spår och menar på att elbilar måste utvecklas ytterligare för att det ska bli realistiskt för det svenska märket.
Tar hjälp från tyskarna
Det italienska märket har fortsatta möten med Mercedes-AMG, som de har jobbat med i flertalet år.
Med andra ord kan inte Pagani göra en elbil helt på egen hand, utan behöver hjälp från tyskarna.
Det italienska märket är öppet för att få hjälp utifrån och är öppna för förslag.
Men när de väl lägger vantarna på något – oberoende av huruvida det utvecklats internt eller inte – är de noga med att det ska kännas som något som kommer från Pagani.
Läs även: Nya Pagani Utopia har V12 och manuell växellåda
Läs även: Pagani Utopia blev nästan eldriven
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.