Dagens PS

Överkapacitet: Stänger fler europeiska bilfabriker?

Carlos Tavares har sagt väldigt mycket på senaste tiden. Mycket stämmer och en del kanske inte gör det. Men nu spår han att fler fabriker kommer tvingas stänga i Europa. (Foto: Michel Euler/TT)
Carlos Tavares har sagt väldigt mycket på senaste tiden. Mycket stämmer och en del kanske inte gör det. Men nu spår han att fler fabriker kommer tvingas stänga i Europa. (Foto: Michel Euler/TT)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 18 okt. 2024Publicerad: 18 okt. 2024

Fler europeiska bilfabriker riskerar stängas efter att Kina börjar etablera sig i Europa. Det här spår i alla fall Stellantis vd.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Carlos Tavares, vd för Stellantis, höjer ett varnande finger för Europas bilindustri.

Han befarar att en våg av kinesiska elbilstillverkare som etablerar sig i Europa kan leda till en överkapacitet av fabriker.

Konsekvensen?

Europeiska bilfabriker kan tvingas stänga ner, vilket i sin tur innebär förlorade jobb, skriver Reuters.

Tullar driver fram lokal produktion

EU har infört höga importtullar på kinesiska elbilar för att skydda den inhemska marknaden. Men kinesiska företag som BYD och Dongfeng har hittat en lösning: att bygga fabriker inom EU och på så sätt kringgå tullarna.

BYD har till exempel meddelat att majoriteten av deras elbilar för den europeiska marknaden kommer att tillverkas i Ungern.

ANNONS

Senaste nytt

Italien välkomnar kinesiska investeringar

Även Italien lockar till sig kinesiska investeringar. Den italienska regeringen för diskussioner med Dongfeng om att bygga en fabrik med kapacitet att tillverka hela 100 000 elbilar per år. Detta skulle ge Dongfeng en stark ställning på den europeiska marknaden.

ANNONS

Tavares: “Tyskland för dyrt”

Tavares tror dock inte att kinesiska företag kommer att bygga fabriker i länder som Tyskland och Frankrike. Där är produktionskostnaderna för höga, menar han. Istället väljer de länder som Ungern och Italien där det är billigare att tillverka bilar.

Överkapacitet av bilfabriker hotar jobb

Denna utveckling oroar Tavares. Han befarar att överkapaciteten av fabriker kommer att tvinga europeiska biltillverkare att stänga ner anläggningar, vilket leder till arbetslöshet.

Frågan är hur europeiska biltillverkare ska kunna konkurrera med kinesiska företag som har lägre produktionskostnader.

Framtiden oviss

Det återstår att se hur den här utvecklingen kommer att påverka Europas bilindustri. Kommer kinesiska elbilar att konkurrera ut de europeiska märkena? Eller kan de samexistera?

Panda-kris: Stellantis stoppar produktionen

Det är tufft på bilmarknaden i Europa och Fiat tvingas nu pausa produktionen på ytterligare en modell som tillverkas i Italien. Stellantis, tillverkaren

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS