En historisk racerbil, en Mercedes-Benz W196 R Stromlinienwagen från 1954, såldes på auktion för en hisnande summa.
Över en halv miljard för historisk dyrgrip
Mest läst i kategorin
Bilen, som en gång kördes av legendariska racerförare som Juan Manuel Fangio och Stirling Moss, gick under klubban för motsvarande 530 miljoner kronor hos RM Sothebys.
Det är den näst högsta summan som någonsin betalats för en bil på auktion, efter en annan Mercedes-Benz, en 300 SLR Uhlenhaut Coupé, som såldes för en ännu högre summa 2022. Auktionen hölls på Mercedes-Benz museet i Stuttgart, Tyskland, vilket gav affären en extra dimension av historisk betydelse.
En bit av racinghistorien
Denna specifika W196 R Stromlinienwagen är unik. Den är en av endast fyra bevarade bilar i sitt slag och den enda som inte ägs av Mercedes-Benz själva. Bilen har en imponerande tävlingshistorik. Fangio körde den till seger i ett lopp i Buenos Aires 1955, och Moss satte snabbaste varv med den i Italiens Grand Prix samma år.
Bilens värde understryks av dess sällsynthet och dess koppling till två av de mest berömda namnen inom motorsport. Det är inte bara en bil, det är en bit av racinghistorien. Experter menar att det kan dröja decennier innan en liknande bil blir tillgänglig på marknaden igen.
Senaste nytt
Mer än bara en bil
W196 R var en teknologisk milstolpe för sin tid. Den var utrustad med en innovativ åttacylindrig motor och kunde tävla i två olika karossutföranden: en öppen hjulversion för kurviga banor och den strömlinjeformade versionen, Stromlinienwagen, för höga hastigheter.
Den sålda bilen är ett exempel på den sistnämnda. Den strömlinjeformade karossen var designad för att minimera luftmotståndet och maximera hastigheten. Det är inte bara dess tekniska specifikationer som gör den speciell, utan också dess design och historia. Den representerar en era av innovation och passion inom motorsporten.
En investering för framtiden?
Även om köparen förblir anonym, spekuleras det i att det rör sig om en investerare eller samlare med en djup förståelse för bilens historiska och kulturella värde. Förutom de höga kostnaderna för inköp kan det tillkomma ytterligare kostnader. Enligt experter skulle det krävas ytterligare investeringar för att få bilen i körbart skick.
Det är dock inte troligt att den nya ägaren kommer att använda bilen för annat än visning. Dess värde är alldeles för högt för att riskera att skadas på banan. Istället kommer den troligen att bli en del av en privat samling eller visas på museer runt om i världen, där den kan fortsätta att fascinera och inspirera generationer av bilentusiaster.
Morgans nya flaggskepp har tre vindrutetorkare och en BMW-motor
Morgan blandar retrodesign med modern teknik i nytt flaggskepp. Tre vindrutetorkare och BMW-motor utlovas. Morgan, den brittiska biltillverkaren känd för
Läs också:
Fyra strategier för att omfamna ditt åldrande. News 55
Nödlösningen på elkrisen – med en jobbig hake. Realtid
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.