Dagens PS

Över 5 000 läsare har sagt sitt – Volvo är fel ute

Kommer Volvos outlook se lika bra ut 2021 eller har man tagit höjd för minskad export? (Foto: Jonas Ekströmer, TT)
Kommer Volvos outlook se lika bra ut 2021 eller har man tagit höjd för minskad export? (Foto: Jonas Ekströmer, TT)
Håkan Nilsson
Håkan Nilsson
Uppdaterad: 28 apr. 2020Publicerad: 27 apr. 2020

Volvos beslut att begränsa toppfarten på alla sina bilar från och med årsmodell 2021 har upprört många läsare över hela Sverige. Drygt 5 000 respondenter i Dagens PS undersökning visar med hög statistisk säkerhet ett tydligt resultat som visar att Volvo är fel ute.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Frågan både engagerar och splittrar Bilsverige, även om det är en minoritet så finns det många som ställer sig bakom Volvos beslut. Beslutet har stor påverkan på en av Sveriges största exportprodukter – så frågan många ställer sig är om Volvo och Sverige har råd med Volvos nya giv?

Den viktiga exporten är i fara

Dagens PS bevakar det som sker i bilindustrin och testar både nya bilmodeller och rapporterar om ny teknik som påverkar bilköparna. I detta fall handlar det om en av Sveriges största exportindustrier och ett beslut som hotar tillväxten.

Under Gyllenhammars tid brukade man säga att ”Om det går bra för Volvo så går det bra för Sverige” och det stämmer fortfarande. Därför är frågan vad Volvos beslut att agera ”förmyndare”, som många av våra läsare uttrycker det, kommer att leda till. Vi vet att tyska återförsäljare ställer sig ytterst tveksamma till en framtid med Volvo och det kan vara ”toppen på isberget”. En majoritet av våra läsare tror att beslutet skadar Volvos export.

Graf. Drygt 60 % tror inte på Volvos framtida export av bilar med fartspärr

En klar majoritet av våra läsare tror att Volvos beslut kommer att påverka exporten negativt.

Säkerhet kontra ekonomi

BilSwedens VD tror att Volvo gör rätt med fartspärr

Mattias Bergman, VD BilSweden. (Foto: David Thunander)

Men det handlar om säkerhet och Volvos vision att ingen ska skadas allvarligt eller dö i en Volvo och då förstår man till viss del bolagets beslut. Det är ett behjärtansvärt initiativ som även kan ha en långsiktig positiv effekt. Branschorganisationen BilSweden tycker att Volvo är helt rätt ute vad gäller trafiksäkerhet. Mattias Bergman, vd  BilSweden, uttrycker följande:

ANNONS

”Jag tror att Volvo stärker sitt varumärke genom att gå i bräschen med syftet att spara liv. Branschen kommer att gå i riktningen mot automatisering och fartspärrar kopplade till skyltavläsning, geofencing vid skolor och tätbebyggda områden.”

EU har tagit ett beslut som innebär att alla nytillverkade bilar som säljs inom EU-området från och med 2022, ska vara utrustade med fartvarning som är kopplade till skyltavläsning. Man har identifierat att de flesta svåra olyckor sker på vägar där hastighetsbegränsning förekommer och där bilisterna tenderar att köra för fort. Kan det vara så att Volvos beslut att spärra toppfarten är ett verkningslöst slag i luften i samband med detta?

”Säkerhet handlar om ett samspel mellan olika aktörer där tillverkarna har ett ansvar att producera säkra bilar och myndigheterna har ett ansvar i att bygga en säker infrastruktur där våra vägar håller en högre säkerhetsstandard. Fordonsindustrin har ett ansvar och tar man inte själva beslutet så kommer politikerna att implementera regler som inte alltid är förenligt med de förutsättningar som industrin kan tillhandahålla”, fortsätter Mattias Bergman.

Detta gäller särskilt Sverige som i dag har några av Europas sämsta vägar och i stället för att förbättra vägstandarden så sänker man hastigheterna till en nivå som ändå leder till fortkörning. Motsvarande vägar som i Europa har hastighetsbegränsningar på 100 km/h har i Sverige begränsningar på 70-80 km/h.

Läsarna är inte helt eniga

Men hur tar bilköparna emot Volvos strategi? Vår enkät ger ett tydligt svar att Volvo är fel ute. Men det finns även de som stöder beslutet eftersom ingen bör köra så fort ändå och toppfarten är sekundärt när det gäller val av bil. Jag har full förståelse för den minoritet som har den åsikten, men vi måste sätta detta i perspektiv med vad kunder på Volvos exportmarknader har för preferenser när de köper en premiumbil. Det handlar om säkerhet kontra ekonomi. Har Volvo, och Sverige, råd att tappa viktig exportvolym?

Graf. Drygt 60 % tycker inte att man ska spärra toppfarten på en premiumbil

Trots att våra vägar inte tillåter mer än max 120 km/h så är prestandan en viktig del av imagen runt en premiumbil.

Företagen kommer att vara positiva

Vi svenskar har en annan uppfattning än de utländska bilköparna vad gäller Volvos varumärke. För oss är det den ”svenska folkhemsbilen” men för köpare utomlands är det en premiumbil till samma pris som exempelvis Audi, BMW och Mercedes. Man förutsätter redan från början att Volvo är en säker bil men man vill också själva kunna bestämma hur fort man ska kunna köra deras bilar. Men som sagt, det finns de som prisar Volvos beslut:

ANNONS

”Jag bedömer att företag som är stora köpare av fordon kommer att vara positiva till Volvos strategi då man inte gärna ser att tjänstebilarna framförs för fort.”, avslutar Mattias.

Här kan du följa enkätresultatet och några av läsarnas åsikter. Med över 5 000 svar så är den statistiskt säkerställd. Svaren ger en tydlig bild av att våra läsare anser att Volvo är fel ute med sitt beslut och frågan är om Volvo är villiga att ta till sig detta och ge kunder och utländska återförsäljare möjligheten att själva välja. Om inte så ser den närmaste framtiden inte fullt så ljus ut för vårt svenska bilmärke.

Läs våra tidigare artiklar om Volvos beslut att strypa toppfarten vid 180 km/h:

Volvos strategi hotar exporten »

Volvo chockar Tyskland – kan sluta sälja bilarna »

Läsarna rasar: “Volvo gräver sin egen grav »

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Håkan Nilsson
Håkan Nilsson

Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.

Håkan Nilsson
Håkan Nilsson

Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Skärpta straff för olaglig finansiell verksamhet 

Nu ska finansbrott likställas med organiserad brottslighet. Det anser Ekobrottsmyndigheten, som kräver hårdare straff för brott på finansmarknaden. Se mer i videon ovan. Rikard Jermsten är nytillträdd generaldirektör och chef för Ekobrottsmyndigheten. Han anser att finansbrott är lika allvarliga som organiserad brottslighet. Därför behövs hårdare straff. MISSA INTE: Thedéens skarpa varning: Värre läge än 2020 […]