Sladda med PV:n och lyssna på Sator? Glenn Killing och dalmasen från Nilecity skulle tappa hakan om de fick se vad man sladdar med i schweiziska Saint Moritz.
Ovärderlig Ferrari på Volvo 740-ställ
Mest läst i kategorin
Föreställ er en cocktail bestående av lika delar Pebble Beach, James Bond, och Biltemas parkering en lördagkväll i februari, rörd över ett rejält flak eis (bitte). Ungefär så skulle jag beskriva receptet på The I.C.E. St.Moritz.
Det är en blandning som kanske inte lämpar sig för inmundigande, men som på det okulära planet kan utmana vilken Instagram-Martini som helst.
MISSA INTE: Ferrari 296 GTS testad – miljöbil från Maranello
B&W:s parkering kan slänga sig i väggen
Evenemanget lanserades i full skala så sent som förra året, och ambitionen var att bidra med något fullständigt exotiskt till den uppsjö av veteranbilsevenemang som redan existerar.
Givet att bokstavskombinationen I.C.E. inte bara står för International Concours d’Elegance, utan också ger en vink om tillställningens främsta särdrag – att dess skådeplats är en frusen sjö – får man betrakta det målet som uppnått.
Blott bilderna kan på egen hand få bilhjärtat att slå volter; hur ofta får man se första gradens dyrgripar mot en fond av kritvit snö?
Vi har redaktionens utsände fotograf att tacka för de utsökta bilderna ovan, men evenemanget bjuder på mer än så. Mycket action finns till exempel att föreviga för den som har med sig en videokamera.
Senaste nytt
Ferrari 250 Testa Rossa på glid
Särskilt uppmärksammad under årets upplaga av The I.C.E. St.Moritz var en vit Ferrari 250 Testa Rossa, framförd med en riskaptit som förknippas mer med rostiga Volvo 740 än Ferrari-klenoder.
Körningen dokumenterades av ett flertal Youtube-kanaler, däribland Automotive Mike.
Något som är värt att kommentera är motorljudet. 250 Testa Rossa har samma treliters Colombo-V12:a som övriga 250-modeller, men brukar inte vanligtvis låta så här.
Den nästan 300 hästkrafter starka maskinen måste knappt vakna för att bilen ska förlora greppet om det hala underlaget.
Därför påminner ljudbilden närmast om en av andra världskrigets flygplans-tolvor, vilka var designade för arbete på omkring 3 000 varv.
Ovanlig dyrgrip
Att det är spännande att en bil körs på mer beskedliga varvtal än vanligt beror på att bilen i sig är så ohyggligt ovanlig.
Med 34 byggda exemplar är Ferrari 250 Testa Rossa bland det mest sällsynta man kan stöta på i bilväg.
Den högsta summan som modellen har betingat på auktion är knappa 40 miljoner dollar, år 2014, men då rörde det sig också om ett orenoverat exemplar med proveniens från racerbanan.
Så mycket pengar skulle nog ingen annan 250 Testa Rossa klubbas igenom för, och alltså ska man ta videons titel med en nypa salt.
Givet att klassikermarknaden har fått svälla i ett knappt decennium sedan rekordförsäljningen, är det emellertid inte omöjligt att bilen på videon är värd hälften av ovan nämnda summa – motsvarande ungefär 200 miljoner spänn.
Läs även: Treåringen som kör Ferrari
Läs även: Till salu – oanvänd Ferrari Enzo
Läs även: Sultanens helt unika Ferrari till salu
Redaktör på Högsta Växeln.
Redaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.
Senaste nytt
Internet of Things – för en mer uppkopplad verksamhet!
Ta reda på mer om utvecklingen, framtidens möjligheter och lösningar med hjälp av Internet of Things.
Ge årets julgåva till forskningen – så får du vårt hjärta
Ge årets julgåva till Hjärt-Lungfonden, så får du vårt hjärta i form av ett elegant diplom, ett digitalt julkort och en e-postsignatur.