Det globala ekonomiska läget ställer till det rejält för en hel del privatpersoner. Men något som det är full fart på är klassiska bilar i form av investeringar.
Oväntade toppinvesteringen: Klassiska bilar
Mest läst i kategorin
Klassiska bilar har blivit en investering som blivit allt säkrare. Nu visar det sig att de kör ifrån vin, klockor och konst som renodlade investeringar.
Av den anledningen börjar allt fler fondförvaltare att erbjuda så kallade klassiska bilfonder.
Toksnabb utveckling
Det verkar slås auktionsrekord efter auktionsrekord.
2018 gick en Ferrari 250 GTO under klubban för hisnande 48 miljoner dollar, motsvarande 495 miljoner kronor.
I fjol gick en Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupé under klubban för över 1,5 miljarder kronor.
Exempel som dessa är indikativa av hur mycket den klassiska bilmarknaden har utvecklats över lag.
Det är dock inte bara motorhistoriskt ögongodis som slår rekord.
Även bilar som en gång i tiden var bestämt överkomliga har rusat i väg.
Faktum är att klassiska bilar i snitt har ökat 185 procent i värde de senaste tio åren. Det enda som har gått bättre är ovanliga whiskey-sorter.
Senaste nytt
Klassiska bilar lockar inte bara bilfantaster
Värdeutvecklingen av klassiska bilar innebär att många fondförvaltare har fått upp ögonen för bilarna som renodlade investeringsobjekt.
Med det sagt innebär klassiska bilar en rad andra kostnader som underhåll, förvaring, försäkring, och liknande som äter upp delar av uppgången.
Förr i tiden var det endast väldigt intresserade och nördiga intressenter som höll på med klassiska bilar.
I dag är verkligheten en annan. Bilintresset finns ofta, men det är mer en fråga om att kunna köpa något som man kan njuta av samtidigt som man inte förlorar några pengar.
Bilarna som är värda mest i snitt på auktion är för närvarande Ferrari-bilar som ligger på strax över sex miljoner kronor.
Efter det finner man Mercedes som snittar 3,9 miljoner kronor och Porsche som snittar 3,6 miljoner kronor.
Läs även: 230 bilar funna – Europas hemligaste samling till salu
Läs även: Till salu – en ovanlig Lamborghini du har råd med
Läs även: Provkörning av BMW M1
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.