I takt med vi fått större problem med att infrastrukturen för elbilar så har hybrider blivit ett alternativ för att minska bränsleförbrukning och miljöpåverkan.
Oväntad vinnare - miljövänligaste hybrid 2024
Mest läst i kategorin
Men hur miljövänliga är de egentligen?
Årligen gör Green NCAP en analys av elbilar och hybrider. Green NCAP:s tester för 2024 ger en tydlig bild av hur hybriderna presterar när det kommer till ren luft, energieffektivitet och växthusgasutsläpp.
Resultaten ger en intressant inblick i vilka modeller som sticker ut – både positivt och negativt.
Här analyserar vi de fem hybrider som rankat högst utifrån Green NCAP:s lista.
Plats 5: Toyota Corolla Cross Hybrid
Totalt betyg: 49%
Toyota Corolla Cross är en kompakt SUV som balanserar praktiska egenskaper med miljöprestanda. Modellen får 5,0 av 10 för ren luft, vilket är en besvikelse jämfört med andra Toyota-modeller.
Samtidigt är energieffektiviteten på 5,6 av 10 en positiv aspekt. Corolla Cross är känd för sin driftsäkerhet och enkelhet, vilket gör den till ett bra val för förare som söker en långsiktig investering.
Dock kan de låga resultaten för ren luft och växthusgasutsläpp påverka dess attraktivitet för miljömedvetna konsumenter.
Fördelar:
- Bra energieffektivitet.
- Driftsäker och lätt att underhålla.
Nackdelar:
- Lågt betyg för ren luft.
Plats 4: Honda CR-V Hybrid
Totalt betyg: 44%
Honda CR-V är en familjevänlig hybrid som utmärker sig med sitt stora utrymme och sin komfortabla interiör.
Modellen får 7,3 av 10 för ren luft, vilket visar att den är effektiv på att minska skadliga utsläpp. Dock är energieffektiviteten låg (3,7 av 10), vilket påverkar bilens totala betyg negativt.
De höga utsläppen av växthusgaser (2,4 av 10) är också en aspekt som Honda måste arbeta med för att förbättra modellens miljöprofil.
Trots detta är CR-V en pålitlig och rymlig bil som passar familjer som värderar komfort framför toppresultat på miljöskalan.
Fördelar:
- Rymlig och bekväm interiör.
- Stabil prestanda för ren luft.
Nackdelar:
- Lågt betyg för energieffektivitet och växthusgaser.
Mer om Honda CR-V hos M Sverige
Plats 3: Honda Civic
Totalt betyg: 56%
Honda Civic utmärker sig som en balanserad hybrid med 7,2 av 10 för ren luft och 5,5 av 10 för energieffektivitet.
Modellen erbjuder en utmärkt kombination av prestanda, komfort och bränsleeffektivitet. Dess moderna design är uppskattad av både förare och passagerare, och den höga pålitligheten gör Civic till ett säkert val på lång sikt.
Bilens utsläpp av växthusgaser (4,1 av 10) är dock inte bland de lägsta, vilket kan vara en nackdel för miljömedvetna konsumenter.
Sammanfattningsvis är Honda Civic en robust och praktisk bil som levererar bra prestanda utan att göra avkall på komfort.
Fördelar:
- Balanserade resultat över hela linjen.
- Modern design och hög pålitlighet.
Nackdelar:
- Medelhöga utsläpp av växthusgaser.
Läs om Honda Civic hos Dagens PS
Plats 2: Mercedes-Benz GLA
Totalt betyg: 57%
Mercedes-Benz GLA imponerar med ett av de högsta betygen för ren luft (8,2 av 10). Modellen är utrustad med avancerad teknik och en raffinerad interiör som är svårslagen i sin klass.
Det är tydligt att Mercedes fokuserar på att minska skadliga utsläpp, vilket gör GLA till ett bra val för förare som prioriterar hälsosammare luftkvalitet.
Dock får bilen endast 4,9 av 10 för energieffektivitet, vilket drar ner det totala betyget. Hög inköpskostnad och driftskostnader gör också att GLA kanske inte passar alla budgetar.
Trots detta är den ett populärt val för dem som vill kombinera lyx och miljömedvetenhet.
Fördelar:
- Klassledande betyg för ren luft.
- Lyxig och bekväm interiör med avancerad teknik.
Nackdelar:
- Lågt betyg för energieffektivitet.
- Hög prislapp och driftskostnader.
Läs mer om testet av Mercedes-Benz GLA
Plats 1: Mazda MX-30 R-EV
Totalt betyg: 64%
Mazda MX-30 toppar listan bland hybriderna med 64% totalt betyg. Den får 7,8 av 10 för ren luft, vilket placerar den som en av de bästa i sin klass för att minska utsläppen av skadliga partiklar.
Testbilen är Mazda MX-30 e-SKYACTIV R-EV – en mycket intressant modell som klassas som en laddhybrid men har en drivlina som skiljer sig markant från de flesta av dagens PHEV:er.
Bilen använder sig av en så kallad “serie”-arkitektur, där elmotorn alltid direkt driver hjulen. Så länge batteriet har laddning kan bilen köras som en ren elbil. Med ett relativt stort batteri på 17,8 kWh kan MX-30 R-EV köra långa sträckor på enbart el – Green NCAP mätte upp till 81 km i ren elektrisk räckvidd.
När batteriet är tömt tar förbränningsmotorn, en wankelbaserad roterande generator, över som räckviddsförlängare och börjar leverera den nödvändiga kraften till elmotorn.
Resultaten från Green NCAP visar dock att förbränningsläget inte är särskilt fördelaktigt – utsläppen och bränsleförbrukningen är höga. Därför är det bäst för ägare att ladda batteriet igen så snart som möjligt.
Mazda MX-30 R-EV är snarare designad som en elbil med alla fördelar som ett mindre batteri (jämfört med rena elbilar) innebär.
Den klarar av de flesta vardagsresor på el och erbjuder samtidigt tryggheten att kunna fortsätta köra på bensin vid behov, om resan skulle bli längre än planerat.
Mazda MX-30 R-EV bjuder på en smidig körupplevelse och minskar beroendet av fossila bränslen. Energieffektiviteten ligger på 5,9 av 10, vilket är acceptabelt men inte klassledande.
Fördelar:
- Innovativ vankelmotor som räckviddsförlängare.
- Alltid eldrift med reducerad fossilanvändning.
- Högt betyg för ren luft.
- Stilren design och praktisk för stadsmiljö.
Nackdelar:
- Medelmåttig energieffektivitet.
Sammanfattningsvis visar Green NCAP:s tester att Mazda MX-30 och Mercedes-Benz GLA är de starkaste kandidaterna i kategorin hybrider 2024.
Mazda imponerar med hög ren luft-poäng medan Mercedes-Benz levererar lyx och komfort. Samtidigt ger testerna en tydlig bild av var tillverkarna har utrymme att förbättra sig, särskilt när det gäller energieffektivitet och växthusgasutsläpp.
Läs mer:
Bäst i alla tester – här får du en oberoende och statistisk sammanställning om vilka bilar som Europas biljournalister rankar högst inom olika kriterier. Dagens PS
Chefredaktör och ansvarig utgivare.
Chefredaktör och ansvarig utgivare.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.