Dagens PS

Osäker framtid för plug-in hybrider – Sverige toppar listan

Osäker framtid för plug-in hybrider – Sverige toppar listan
Svenska Volvo XC60 är en av de plug in hybrider som går en osäker framtid till mötes. Foto: TT/Pontus Lundahl
Mia Jacobs
Mia Jacobs
Uppdaterad: 11 nov. 2023Publicerad: 11 nov. 2023

Har plug-in hybriden spelat ut sin roll? Larmen om att laddhybriderna släpper ut mer koldioxid än utlovat kommer i parti och minut, och nu halkar hybriderna efter i försäljningslistorna.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Plug-in hybrid, laddhybrid, PHEV – kärt barn har många namn. Nu verkar det dock som om kärleken falnat en smula från bilköparnas sida, och framtiden för laddhybriderna ser mer och mer osäker ut.

Bidrag lockar köpare

Trots att försäljningen av plug-in hybriderna ökat 2023 finns tecken som tyder på att det kan vara slut med den saken.

En del i pusslet är de bidrag köpare av laddhybriderna fått från statliga kassor. Nu har Tyskland dragit in stödet, och då rasade också försäljningssiffrorna i landet.

ANNONS

Senaste nytt

Plug-in hybrider ökar

Det verkar alltså som om bilköparna i Europa inte i första hand är ute efter just laddhybridens unika egenskaper – när bidragen dras in drar sig köparna undan.

Trots att den faktiska försäljningen ökar under årets första tre kvartal tappar plug-in hybriderna mark enligt Automotive News.

Laddhybriderna tappar marknadsandelar, från 8,4 procent av nybilsmarknaden under årets första åtta månader 2022 till 7,4 procent under samma period i år.

Mycket mer utsläpp

ANNONS

I utsläppstester har laddhybriderna låga koldioxidutsläpp, och köparna belönas med bidrag och skattelättnader i vissa länder.

Nu ökar bevisen för att laddhybriderna bidrar med mycket högre utsläpp än testerna visar.

Enligt en rapport från ICCT (International Council on clean transformation) handlar det om tre till fem gånger högre koldioxidutsläpp från plug-in hybriderna.

Sjunker i Tyskland

Orsaken är enkel: Bilförarna kör knappt på batteri. Rapporten från ICC säger enligt Automotive News att företagsbilar körs på batteri 11 till 15 procent av tiden där testerna räknade med 70 till 85 procents batteridrift.

Tysklands beslut att stoppa bidragen för köp av laddhybrider fick försäljningen att sjunka med 42 procent eller nästan 80 000 bilar under årets första åtta månader jämfört med 2022 uppger Automotive News.

Sverige i topp

Allra störst marknadsandel har laddhybriderna faktiskt i Sverige.

Marknadsandelar, laddhybrid

ANNONS
  1. Sverige 21 procent
  2. Finland 20 procent
  3. Belgien 20 procent
  4. Nederländerna 13 procent
  5. Island 13 procent

Källa: Automotive News/Dataforce

“Efterfrågan kollapsar”

Under 2025 har EU beslutat att ändra parametrarna för beräkning av utsläpp, och räkna in hur bilarna faktiskt körs ute på vägarna, men det är den enda information unionen släppt.

Om laddhybridernas utsläpp stiger över 50 gram/kilometer i de nya testerna finns inte längre fördelar med den typen av bil.

“Om EU beslutar om mer realistiska koldioxidmätningar kommer efterfrågan på PHEV att kollapsa” säger Benjamin Kibies enligt Automotive News.

Läs även: EU:s nya regelverk för tung trafik: “Värre än värdelöst” (Dagens PS)

Läs även: Stororder: Nu går Volvo all in på elbilar (Dagens PS)

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Mia Jacobs
Mia Jacobs

Journalist på Dagens PS med lång erfarenhet från olika medier.

Mia Jacobs
Mia Jacobs

Journalist på Dagens PS med lång erfarenhet från olika medier.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS