Året 2025 ser ut att bli en riktig prövning för Europas bilindustri. Experter varnar för en “perfekt storm” av utmaningar som hotar att skaka om hela branschen, från tillverkare till leverantörer och återförsäljare.
Orosmolnen hopar sig: Ser vi slutet för Europas bilindustri?
Mest läst i kategorin
Låga marginaler, höga kostnader, handelskrig och en osäker framtid för elbilar är bara några av de orosmoln som tornar upp sig, skriver Automobilwoche.
Leverantörer kämpar för överlevnad
Många leverantörer, särskilt små och medelstora företag, kämpar med låga marginaler och riskerar att gå i konkurs. De höga initiala kostnaderna för att ställa om till elbilsproduktion har gjort många företag ekonomiskt sårbara.
Nedskärningar och uppsägningar väntas fortsätta under 2025, vilket kan leda till fler protester och strejker. Enligt en undersökning av Ifo-institutet vill 41 procent av stål- och metallförädlingsföretagen säga upp personal på grund av den dåliga affärssituationen.
USA:s tullar hotar exporten
Den tyska bilindustrin är starkt beroende av export, men USA:s planer på att införa höga tullar på bilar tillverkade i Mexiko och Kina hotar att slå hårt mot europeiska tillverkare.
Donald Trumps protektionistiska politik skapar osäkerhet och tvingar bilindustrin i Europa att tänka om. Vilka delar av produktionen kan flyttas till Nordamerika för att undvika att förlora marknadsandelar?
Samtidigt ger det nya handelsavtalet mellan EU och Mercosur hopp om nya exportmöjligheter till Sydamerika.
Läs mer: Trumps omval pressar Europas bilindustri. Dagens PS
Miljarder i CO2-böter
Europeiska biltillverkare riskerar miljarder i böter från EU för att de inte klarar av att minska koldioxidutsläppen från sina fordon tillräckligt mycket. Det talas om upp till 16 miljarder euro i böter.
Många tillverkare kräver en försening av straffen, men EU-kommissionen anser att branschen har haft tillräckligt med tid att ställa om. BMW:s vd Oliver Zipse hävdar dock att de nya kraven inte är ett problem för den bayerska biljätten.
Läs mer: Missade miljömål kan stå biljättarna dyrt. Dagens PS
Priskrig på elbilsmarknaden
För att nå sina CO2-mål tvingas tillverkarna öka försäljningen av elbilar. Detta leder till ett priskrig som pressar ner priserna på både nya och begagnade elbilar.
VW ID.3, som en gång kostade 44 000 euro, finns nu för under 30 000 euro i Tyskland.
Återförsäljare och leasingföretag riskerar stora förluster om de inte har beräknat sina affärer noggrant. Restvärdena för begagnade elbilar ligger redan under nivån för förbränningsmotorer, och detta gap väntas öka ytterligare under 2025.
Kinesiska varumärken gör comeback
Kinesiska biltillverkare hade ett tufft 2024 i Tyskland, men planerar nu för en nystart med nya strategier och ett bredare återförsäljarnätverk.
BYD och Nio satsar på att etablera fler återförsäljare, medan Geely rensar ut sitt varumärkessnår och integrerar Lynk & Co i Zeekr. Det återstår att se om de lyckas vinna marknadsandelar 2025.
Läs mer: Volvo dumpar Lynk & Co – säljer allt till Zeekr. Dagens PS
Europas batteriproduktion i fara?
Europas biltillverkare har haft svårt att etablera en konkurrenskraftig batteriproduktion. Northvolts insolvens är ett hårt slag, och den hårda konkurrensen från kinesiska celltillverkare gör det svårt för europeiska företag att hävda sig.
En lösning kan vara att specialisera sig på “gröna” batterier, men detta är beroende av en ökad efterfrågan på elbilar.
Läs mer: Analys: Northvolt symbol för Europas batteriflopp. Dagens PS
Framsteg inom solid state-batterier
Solid state-batterier lovar kortare laddningstider, längre räckvidder och bättre brandsäkerhet. Flera biltillverkare, som BMW, Ford, Nissan, Toyota och Volkswagen, investerar i utvecklingen av denna teknik.
VW har till exempel meddelat att de ska starta testproduktion på en pilotanläggning. Nya partnerskap inom området presenteras regelbundet, och förväntningarna är höga på att solid state-batterier ska revolutionera elbilsmarknaden.
Läs mer: 2027 – året då elbilar får längre räckvidd? Dagens PS
Årets biltester: Från drömbilar till besvikelser
Under året har vi provkört ett gäng bilar som resulterat i biltester till er. Här sammanfattar vi några av dem. Här är en sammanfattning av några av de
Läs också:
Därför tog Brad Pitts och Angelina Jolies skilsmässa åtta år(!) News 55
Slut på rysk gas till Europa genom Ukraina. Realtid
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.