Dagens PS

Orosmolnen hopar sig: Ser vi slutet för Europas bilindustri?

Hur kommer Europas bilindustri klara sig? (Foto: Getty Images)
Hur kommer Europas bilindustri klara sig? (Foto: Getty Images)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 02 jan. 2025Publicerad: 02 jan. 2025

Året 2025 ser ut att bli en riktig prövning för Europas bilindustri. Experter varnar för en “perfekt storm” av utmaningar som hotar att skaka om hela branschen, från tillverkare till leverantörer och återförsäljare.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Låga marginaler, höga kostnader, handelskrig och en osäker framtid för elbilar är bara några av de orosmoln som tornar upp sig, skriver Automobilwoche.

Leverantörer kämpar för överlevnad

Många leverantörer, särskilt små och medelstora företag, kämpar med låga marginaler och riskerar att gå i konkurs. De höga initiala kostnaderna för att ställa om till elbilsproduktion har gjort många företag ekonomiskt sårbara.

Nedskärningar och uppsägningar väntas fortsätta under 2025, vilket kan leda till fler protester och strejker. Enligt en undersökning av Ifo-institutet vill 41 procent av stål- och metallförädlingsföretagen säga upp personal på grund av den dåliga affärssituationen.

Läs mer: Kris: Volkswagen allt mer desperata. Dagens PS

ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024

USA:s tullar hotar exporten

Den tyska bilindustrin är starkt beroende av export, men USA:s planer på att införa höga tullar på bilar tillverkade i Mexiko och Kina hotar att slå hårt mot europeiska tillverkare.

Donald Trumps protektionistiska politik skapar osäkerhet och tvingar bilindustrin i Europa att tänka om. Vilka delar av produktionen kan flyttas till Nordamerika för att undvika att förlora marknadsandelar?

Samtidigt ger det nya handelsavtalet mellan EU och Mercosur hopp om nya exportmöjligheter till Sydamerika.

ANNONS

Läs mer: Trumps omval pressar Europas bilindustri. Dagens PS

Miljarder i CO2-böter

Europeiska biltillverkare riskerar miljarder i böter från EU för att de inte klarar av att minska koldioxidutsläppen från sina fordon tillräckligt mycket. Det talas om upp till 16 miljarder euro i böter.

Biltillverkarna tvingas uppnå vissa mål men motarbetas. (Foto: Getty Images)
Biltillverkarna tvingas uppnå vissa mål men motarbetas. (Foto: Getty Images)

Många tillverkare kräver en försening av straffen, men EU-kommissionen anser att branschen har haft tillräckligt med tid att ställa om. BMW:s vd Oliver Zipse hävdar dock att de nya kraven inte är ett problem för den bayerska biljätten.

Läs mer: Missade miljömål kan stå biljättarna dyrt. Dagens PS

Priskrig på elbilsmarknaden

För att nå sina CO2-mål tvingas tillverkarna öka försäljningen av elbilar. Detta leder till ett priskrig som pressar ner priserna på både nya och begagnade elbilar.

VW ID.3, som en gång kostade 44 000 euro, finns nu för under 30 000 euro i Tyskland.

ANNONS

Återförsäljare och leasingföretag riskerar stora förluster om de inte har beräknat sina affärer noggrant. Restvärdena för begagnade elbilar ligger redan under nivån för förbränningsmotorer, och detta gap väntas öka ytterligare under 2025.

Kinesiska varumärken gör comeback

Kinesiska biltillverkare hade ett tufft 2024 i Tyskland, men planerar nu för en nystart med nya strategier och ett bredare återförsäljarnätverk.

BYD och Nio satsar på att etablera fler återförsäljare, medan Geely rensar ut sitt varumärkessnår och integrerar Lynk & Co i Zeekr. Det återstår att se om de lyckas vinna marknadsandelar 2025.

Läs mer: Volvo dumpar Lynk & Co – säljer allt till Zeekr. Dagens PS

Europas batteriproduktion i fara?

Northvolts ärenden hos Kronofogden ökar
Nu går ännu fler av Northvolts fakturor till Kronofogden. (Kollage: TT)

Europas biltillverkare har haft svårt att etablera en konkurrenskraftig batteriproduktion. Northvolts insolvens är ett hårt slag, och den hårda konkurrensen från kinesiska celltillverkare gör det svårt för europeiska företag att hävda sig.

En lösning kan vara att specialisera sig på “gröna” batterier, men detta är beroende av en ökad efterfrågan på elbilar.

ANNONS

Läs mer: Analys: Northvolt symbol för Europas batteriflopp. Dagens PS

Framsteg inom solid state-batterier

Solid state-batterier lovar kortare laddningstider, längre räckvidder och bättre brandsäkerhet. Flera biltillverkare, som BMW, Ford, Nissan, Toyota och Volkswagen, investerar i utvecklingen av denna teknik.

VW har till exempel meddelat att de ska starta testproduktion på en pilotanläggning. Nya partnerskap inom området presenteras regelbundet, och förväntningarna är höga på att solid state-batterier ska revolutionera elbilsmarknaden.

Läs mer: 2027 – året då elbilar får längre räckvidd? Dagens PS

Årets biltester: Från drömbilar till besvikelser

Under året har vi provkört ett gäng bilar som resulterat i biltester till er. Här sammanfattar vi några av dem. Här är en sammanfattning av några av de

Läs också:
Därför tog Brad Pitts och Angelina Jolies skilsmässa åtta år(!) News 55
Slut på rysk gas till Europa genom Ukraina. Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
David Ingnäs och Emma Fällman i en TV-studio
Spela klippet

Storbankens oväntade nyckelaktier 2025

Enligt Deutsche Bank är Tesla och svenska Autoliv två nyckelbolag att hålla ögonen på fram till 2025. Fordonssektorn har haft ett tufft år 2024, men många ser en potentiell vändning på horisonten. Tesla, som just haft ett starkt år, spås fortsätta sin framgång, inte minst tack vare deras satsningar på självkörande bilar. Autoliv, som fokuserar […]