Personer som har beställt nya fordon från Rivian får dem inte i tur och ordning, skriver Reuters. I april bestämde bolaget att de som har beställt fordon av en viss typ, med särskild inredning och lack, kommer att få förtur.
Oreda i Rivians orderlista prövar kunders tålamod
Mest läst i kategorin
Rivians kunder är generellt lojala, konstaterar Reuters. Man har i nuläget 90 000 förbeställningar av fordon. Dessa ligger kvar även efter aviserade prisökningar. Men när andra biltillverkare lanserar eldrivna pickups kan det sätta en press på bolaget som det i nuläget kan få svårt att bära, menar en del bedömare.
Men Rivians problem med att ta kontroll över sitt ordersystem visar på större utmaningar. Inflation och flaskhalsar har gjort de ekonomiska förutsättningarna sämre för bolag som tillverkar elektriska fordon att minska kostnaden, samtidigt som investerare inte längre vill in i branschen på samma sätt.
Rivian bättre än många konkurrenter
Rivian har en bättre position än många andra startups i branschen, som exempelvis Lordstown, Canoo Inc och mindre elbilsinitiativ. Men tillverkningen blir allt dyrare samtidigt som komponentbristen fortsätter.
Bolaget har inte heller kunnat meddela när man väntar sig att kunna göra vinst. Andra bedömare i branschen menar att bolaget för ögonblicket går med förlust på varje bil.
Läs också:
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.