Dagens PS

Opel Astra Electric provkörd: Elbilen som lovar mycket

Opel Astra Electric
Provkörning av nya halvkombin Opel Astra Electric i Berlin (Foto: Anders Helgesson)
Joel Sandberg
Joel Sandberg
Uppdaterad: 06 juli 2023Publicerad: 05 juli 2023

Opel Astra Electric är den tyska halvkombin som lovar mycket. Designen ska vara modern, körupplevelsen tajt och teknologin framtidssäker. Har Opel lyckats? Vi undersöker.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Modellen Astra är Opels bästsäljande kompaktbil och den hade världspremiär som elbil i början av året.

Bilen har fått namnet Astra Electric och vi har fått chansen att provköra den i Berlin innan försäljningsstart.

Låt oss ta reda på om den lever upp till förväntningarna och håller vad den lovar.

Opel Astra Electric

Utseendemässigt är det inte mycket som avslöjar att det rör sig om en elbil. (Foto: Opel)

Opel ska bli helt elektriskt

Opel siktar på att vara ett helt elektriskt märke i Europa år 2028.

Tillverkaren pratar om sin historia inom elektrifiering och nämner Opel Ampera-e som ett modernt tillskott i modellutbudet och starten för märkets elbilar med vettig räckvidd.

Introduktionen av Astra Electric innebär att Opel kommer att ha 15 elektrifierade modeller innan året är slut. 

Astra släpps först som halvkombi, men den kommer senare att växa på längden och introduceras som kombi med namnet Astra Sports Tourer Electric, men den provkörningen kommer längre fram.

ANNONS
Opel Astra Electric

Interiören är en bestämt tysk historia. (Foto: Opel)

ANNONS

Senaste nytt

Astra Electric är en viktig pusselbit

Under lunchen fick vi möjlighet att studera Opels elektrifierade modellutbud närmare.

Här visade man upp allt från nya stadsvänliga elbilen Corsa-e, till transportbilarna som har elektrifierats.

Opels budskap är tydligt, att satsa stenhårt och leda elektrifieringen in i framtiden, och nya Astra Electric är en viktig pusselbit i den satsningen.

Opel Astra med konventionella förbränningsmotorer och som laddhybrid introducerades redan under hösten 2021.

Elbilen har fått vänta, men det har berott på bristen på halvledare snarare än för knaper efterfrågan påstår man.

Opel Astra Electric

Opel Astra Electric skriker inte elbil. (Foto: Opel)

Extremt lik bensindrivna Opel Astra

ANNONS

Kikar man närmare på Astra Electric är det inte mycket som skiljer från den vanliga, rent designmässigt.

Avsaknaden av utblås och ett tillägg i form av ett ”e” på bagageluckan hör till de större skillnaderna.

Den med skarpt öga kan även se att elbilen sitter aningen högre än vanliga Astra för att få plats med batteripaketet undertill.

Opel Astra Electric

Opel Astra Electric kör på samma strategi som första Volkswagen e-Golf. (Foto: Opel)

Enkel och stilren

Astra Electric har en modern och stilren design. Formen är relativt kantig och linjerna distinkta.

LED-lampor runt om är standard och med en färgstark kulör och mörka detaljer ser bilen enligt mig riktigt bra ut.

Vissa lockas nog av att elbilen är en kopia av sina förbränningsdrivna syskon, andra önskar säkerligen en mer spektakulär design.

Jag hör till den förstnämnda gruppen som uppskattar det stilrena och enkla.

ANNONS
Opel Astra Electric

Opel Astra Electric är tyst och bekväm, men inte särskilt upphetsande. (Foto: Opel)

Astra Electric är redo för Autobahn

Opel menar att Astra Electric ska vara ”Autobahn-proof”.

Vad som menas med det är egentligen att toppfarten är 170 kilometer i timmen och att bilen ska upplevas stabil även i höga motorvägsfarter.

Trots att märket skryter om Astra Electrics toppfart ska man inte glömma att bensinversionen klarar över 210 kilometer i timmen vilket är klart mer passande för vänsterfilen på vägsträckorna med fri fart.

Väl ute på Autobahn och med gasen i botten trivs Astra Electric trots allt rätt bra, den är stabil och tyst även när man når toppfarten.

Faktum är att modellen överlag är riktigt tyst, både avseende vägljud och vindljud.

Tydligt att Astra Electric är tysk

Körupplevelsen i Astra Electric påminner om andra tyska folkbilsmärken, det vill säga att den är förutsägbar och lagom sportig.

ANNONS

Den är, liksom de flesta elbilar, responsiv, särskilt i stadstrafik. Dock levererar de 156 hästkrafterna ingen fartupplevelse som trycker huvudet särskilt hårt mot nackstödet.

Styrningen är lätt, viket uppskattas i stadstrafik, och vändradien är liten.

B-läget på växellådan bromsar in relativt kraftigt när man släpper gasen och laddar samtidigt batteriet, men läget saktar tyvärr inte ner ända ner till stillastående.

Opel Astra Electric

Något svenskt pris har ännu inte kommunicerats för Opel Astra. (Foto: Opel)

Summan av kardemumman

Opel Astra Electric gör mycket rätt. Den är snål, trevlig att köra och välutrustad.

Det är bra kvalitet på interiören och knapparna känns bra och är stilrena. Dock är både blinkers- och torkarspak relativt plastiga vilket drar ner betyget något.

Stötdämparna är relativt hårt inställda vilket hjälper till att hålla bilen upprätt i kurvorna, men det gör att det smäller till aningen mer än önskat när man kör över små ojämnheter.

En annan aspekt att ta hänsyn till är att baksätet är relativt litet.

ANNONS

Jag som är 185 centimeter lång får knappt plats med benen bakom mig själv, det får kombiversionen som kommer senare ta hand om. Huvudutrymme finns det dock gott om.

Opel har ännu inte släppt några svenska priser för Astra Electric. Det kommer att avgöra hur väl den kommer att kunna konkurrera med redan etablerade elbilar i Golfklassen.

I Tyskland är det dock möjligt att leasa elbilen för 399 euro i månaden vilket gör den till ett attraktivt val för privatkunder.

Opel Astra Electric
Motor: Elmotor fram, 156 hästkrafter, 270 newtonmeter
Kraftöverföring: Steglös växellåda, framhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 9,2 sekunder
Toppfart: 170 km/h
Räckvidd på el: 418 km (WLTP)
Batteri: 54 kWh
Vikt: 1 679 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4687/1848/1486 mm
Pris: Ej fastställt i Sverige, från 42 918 euro i Tyskland.

Vårt första intryck av Opel Astra Electric

Slutbetyg: 4/5

Opel Astra Electric håller vad den lovar. Den är modern, trevlig att köra och välutrustad. Med rätt pris kommer den att bli ett attraktivt val för elbilister, särskilt privatpersoner.

Vill du läsa mer om motor? Så här enkelt skaffar du vår kostnadsfria nyhetstjänst!

Läs även: Nya elektriska Jeep Avenger är en besvikelse 
Läs även: Nya kinesiska elbilen Nio ET7 är en flopp 
Läs även: Provkörd: Så bra är nya Opel Astra Sports Tourer
Läs även: Provkörd: Opel Kadett D Caravan från 1984

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Joel Sandberg
Joel Sandberg

Redaktör på Högsta Växeln. Har kört allt från Ferrari till det mest spartanskt utrustade man kan hitta. Stolt ägare av en Fiat 500 från 1974.

Joel Sandberg
Joel Sandberg

Redaktör på Högsta Växeln. Har kört allt från Ferrari till det mest spartanskt utrustade man kan hitta. Stolt ägare av en Fiat 500 från 1974.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS