En tvist om billån och provisioner ruskar om Storbritannien. Tvisten kan kosta skattebetalarna motsvarande 74 miljarder kr.
Olagliga billån kan kosta 74 miljarder


Mest läst i kategorin

En skandal kring billån rullas nu upp i Storbritannien. Enligt The Telegraph kan det hela sluta med ett tapp på 5,5 miljarder pund, motsvarande 74 miljarder kronor, i de offentliga finanserna och ytterligare en utmaning för finansminister Rachel Reeves.
Tjänstepersoner inom finansdepartementet ska ha varnat finansministern för att en rad storföretag ska ha använt kompensationsbetalningar till personer som fått en viss typ av billån, för att lagligt sänka sin egen bolagsskatt.
Olaglig provision
Härvan rullades upp efter ett preliminärt utslag i Storbritanniens högsta domstol som fann att det var olagligt för långivare att betala provision till återförsäljare utan kundernas kunskap och medgivande.
Om domstolen fastställer hovrättens tidigare beslut kommer det att bana väg för de stora utbetalningar, som i sin tur lurar skattebetalarna på 74 miljarder kronor, enligt The Telegraph.
Finansiella tjänsteföretag, inklusive försäkringsbolag och kapitalförvaltare, kan för närvarande behandla ersättningsbetalningar som avdragsgilla kostnader och den vägen minska sin skatt.
George Osborne, tidigare konservativ finansminister, stoppade 2015 bankerna från att dra av dessa betalningar och den vägen minska skatten.
”Komplext och svårtytt”
Restriktionen Osborne införde gällde ”bankföretag”, vilket traditionellt definierats som låneinstitut.
Samtidigt varnade redan då advokater och experter på företagsskatt för att lagstiftningen var komplex och bitvis svårtydd.
När det gäller stora långivare bedriver även de för det mesta sin verksamhet kring bilfinansiering via dotterbolag.
Wayne Gibbard, aktiv på advokatbyrån Shoosmiths, säger till The Telegraph att det finns ”en enorm variation” på marknaden från bilfinansiering, från banker som Lloyd´s till bilföretag som VW och diverse mindre långivare.
”Stora skillnader”
”Det är ganska stor skillnad i struktur om man ser till hela marknaden”, säger Gibbard.
”De har alla så olika modeller. Allt är inte likvärdigt och ärligt talat är det därför det tagit så lång tid att välja acceptabla finansieringsvägar. Det finns inte bara en modell eller en provision, det är en ganska komplex marknad”.
Samtidigt sägs finansdepartementet utgå från att bilfinansieringsföretag som är bankägda i slutänden inte kommer att kunna kvitta betalningar mot bolagsskatten.
Men även den sektorn exkluderar handlar det i Storbritannien om sju miljoner billåneavtal som genomförs av långivare som inte är knutna till banker.
RBC uppskattar att två tredjedelar av billånen är utgivna av ”icke-banker”. Det ger en potentiell förlust på 5,5 miljarder pund för statskassan, enligt samma källa.
Även om domen upphävs kan förlusten för staten bli 3 miljarder pund i lägre bolagsskatt, menar RBC.
Vill hitta lösning
Finansdepartementet uppges nu arbeta på en lösning där man delvis går långivarna till mötes samtidigt som man vill säkra enskilda familjers möjligheter att finansiera bilköp och därmed bidra till att hålla den brittiska ekonomin i gång.
Hovrätten slog förra året fast att banker ”felsålt” billån genom att betala dolda provisioner till bilhandlare. HD väntas nu avgöra frågan slutgiltigt i april.
En antydan om var branschen tror domen kan hamna finns möjligen i att Lloyd´s gjort en avsättning på 450 miljoner pund inför domen.
Guld för 640 miljarder till New York – så gick det till. Dagens PS
Tullar kan bli lyckokast för Storbritannien. Dagens PS
Storbanken inleder nedskärningar – ska spara miljarder. Realtid

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.