Allt fler elbilsägare är missnöjda med hur laddnätverk fungerar, trots att det kontinuerligt byggs ut och utvecklas. Teslas laddare skiljer sig dock från mängden.
Ökat missnöje med laddnätverk – Tesla utmärker sig
Mest läst i kategorin
Detta indikerar en ny undersökning kring användarupplevelsen för publika laddare, utförd av den amerikanska analysfirman J.D. Power.
Med data från appen PlugShare, ska studien ge en övergripande bild av användarupplevelsen i det amerikanska laddnätverket.
Betyg efter 10 kategorier
I studien betygsätts elbilsladdarna på en skala från 1 till 1000, och efter 10 olika kriterier.
Dessa är användarvänlighet vid laddning, laddhastighet, skick på laddstationen, tillgänglighet av laddare, placering, saker att göra medan man laddar, upplevd säkerhet vid laddplatsen, hur lätt laddaren är att hitta, samt prisnivå och betallösningar.
Senaste nytt
DC-laddnätverk funkar dåligt
Elbilsförarna i studien uttrycker faktiskt större missnöje med laddnätverket jämfört med samma studie förra året.
Konstigt kan tyckas, med tanke på att nätverket hela tiden byggs ut, samtidigt som tekniken förbättras.
Snittbetyget för snabbladdarna sjönk med 20 poäng till 654, vilket är ett tapp på cirka 3 procent.
Det handlar alltså inte om att missnöjet är drastiskt större.
Tesla utmärker sig
Vad som är mer intressant är hur betygen skiljer sig mellan olika nätverk av snabbladdare.
Det är nämligen bara Tesla Supercharger-nätverket som fick ett betyg över snittet för snabbladdarna, med 739 poäng.
Näst bäst betyg fick ChargePoint med 606 poäng, medan de resterande två nätverken i studien EVgo och Electrify America landade på 569 respektive 538 poäng.
Det betyder att Tesla har ett rejält försprång gentemot konkurrenterna, och räknar man bort dem hamnar snittbetyget på bara 571 poäng.
Långsamma laddnätverk tappar mindre
Nätverket av Level 2-laddare, vilket är de långsammare typ som ofta installeras i hem och vid destinationer, tappade däremot inte lika mycket.
Betyget är dock fortfarande det lägsta sedan undersökningen startade för tre år sedan.
Snittbetyget för Level 2-laddarna landade på 617 poäng, motsvarande ett tapp på 16 poäng eller runt 2,5 procent.
Tesla inte alltid överlägset
Skillnaden mellan de olika Level 2-nätverken är inte heller lika stor.
Volta, Tesla Destination och ChargePoint hamnade alla över snittet med 665, 661 och 618 poäng respektive.
SemaConnect, Electrify America och Blink fick alla under 600 poäng.
Relaterade artiklar:
Äntligen: EU kräver kortbetalning vid elbilsladdare
Sju biltillverkare går ihop – utmanar Teslas laddnätverk
Motorjournalist. Redaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Redaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.