Ferraris VD lovade för några år sedan att aldrig bygga en suv. Sedan dess har ryktena kring en högbyggd bil florerat – ikväll presenterar Ferrari sin första suv någonsin.
Officiellt: Ferraris nya suv har en V12
Mest läst i kategorin
Det italienska sportbilsmärket tar körglädje på största allvar och det är få bilar som är förtjänta att prydas med den välkända stegrande hästen.
Växande suv-trend
Biltillverkaren med säte i Maranello har varit motstridiga gällande biltypen som har räddat flera bilmärken.
Porsche introducerade en suv i början av 2000-talet och Lamborghini såväl som Aston Martin har på senare år vikit sig för trenden.
Till slut har alltså även Ferrari tvingats ge med sig och märket rapporterade tidigare att man skulle börja producera och sälja en suv.
Ferraris första bil med fyra dörrar, fyra säten
Nu är den nya bilen avtäckt och den har fått namnet Ferrari Purosangue – som är det italienska ordet för fullblod.
Det handlar alltså om en femdörrarsbil med fyra sittplatser. Det är första gången i märkets historia som en bil med fyra dörrar och fyra fullstora sittplatser presenteras.
Behåller välkända V12:an
Ferrari håller sitt arv kärt och utrustar nya Purosangue med en V12. Den 6,5-liters stora, 12-cylindriga sugmotorn producerar 725 hästkrafter och enligt Ferrari själva, ett ljuvligt motorljud.
Motorn varvar till 8250 varv per minut och Purosangue blir med sina 725 hästkrafter den mest kraftfulla bensindrivna suv:en på marknaden.
Kraften skickas till alla fyra hjul via en åttastegad dubbelkopplingslåda med växellådan monterad baktill.
Inte riktigt en suv
Ferrari undviker ordet suv för att beskriva bilen. De är tydliga med att den är ämnad för asfalten.
Designen är minimal men enastående vacker. Purosangue är inte särskilt högbyggd, utan liknar mer en kombi. Bakdörrarna öppnas i motsatt riktning gentemot framdörrarna – så kallade självmordsdörrar.
Purosangue liknar flera andra modeller med lånad teknik från GTC4Lusso, 812 Competizione och 296 GTB. Den delar plattform med Roma.
Bensin-suv med flest hästkrafter
Ferrari utlovar en accelerationstid från 0 till 100 kilometer i timmen på 3,3 sekunder med en toppfart på ”över 310 kilometer i timmen”.
Fakta:
Längd: 4973 mm
Bredd: 2028 mm
Höjd: 1589 mm
Vikt: 2033 kg
Viktfördelning: 49% fram, 51% bak
Hjulbas: 3018 mm
Tankvolym: 100 liter
Däck fram: 255/35 R22
Däck bak: 315/30 R23
Orderböcker öppna
Ferrari Purosangue säljs nu och beräknas börja levereras innan sommaren 2023. Något officiellt pris har inte släppts, men uppskattat pris blir över fyra miljoner kronor.
Läs även: Provkörning av Pininfarina Battista
Läs även: Test av Bentley Continental GTC Speed
Läs även: Provkörning av nya Bentley Bentayga S
Läs även: Test av Bentley Continental GT Speed
Redaktör på Högsta Växeln. Har kört allt från Ferrari till det mest spartanskt utrustade man kan hitta. Stolt ägare av en Fiat 500 från 1974.
Redaktör på Högsta Växeln. Har kört allt från Ferrari till det mest spartanskt utrustade man kan hitta. Stolt ägare av en Fiat 500 från 1974.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.